یکی از پرطرفدارترین محصولاتی که می‌توانید با اعتبار خرید ازکی‌وام به صورت اقساطی تهیه کنید، گوشی موبایل است. اگر شما هم به دنبال خرید گوشی موبایل هستید اما نمی‌دانید کدام گوشی برای شما مناسب است، این مقاله برای شماست. در این مقاله راهنمای خرید موبایل را به طور کامل توضیح می‌دهیم و نکات خرید گوشی مناسب را بیان کنیم. بنابراین، قبل از تصمیم نهایی درباره خرید گوشی، مقاله راهنمای خرید گوشی موبایل را مطالعه کنید.

نکات مهم در خرید گوشی موبایل

در بسیاری از مطالب راهنمای خرید گوشی موبایل به نکاتی مثل قدرت پردازنده، حافظه رم، دوربین، حافظه داخلی، نمایشگر گوشی، باتری، سیستم عامل و طراحی ظاهری گوشی اشاره می‌کنند. این نکات مهم‌ترین نکات خرید گوشی هستند. در این بخش، تلاش می‌کنیم هر کدام از این موارد را به صورت ساده و کاربردی توضیح می‌دهیم.

قدرت پردازش گوشی

اولین و مهم‌ترین نکته در بحث راهنمای خرید گوشی موبایل ، قدرت پردازش و نوع تراشه موجود در گوشی است. اگر بیشترین استفاده شما از گوشی موبایل، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها است، قدرت پردازش اهمیت خیلی زیادی ندارد. ولی این قدرت پردازش برای گیمرها بسیار مهم است. به‌علاوه، در صورتی‌که از اپلیکیشن‌های ادیت ویدئو و تصویر استفاده می‌کنید، به یک گوشی قدرتمند احتیاج دارید. بنابراین اولین موردی که تجربه لذت‌بخشی را از کار با گوشی برای شما فراهم می‌کند، نوع و مدل پردازنده است. توضیحات کامل هر پردازنده در بخش توضیحات هر گوشی موبایل عنوان شده‌است.

حافظه رم

یکی از نکات مهم در خرید گوشی موبایل، حافظه رم است. حافظه رم در واقع نشان دهنده تعداد برنامه و بازی‌ای است که به صورت همزمان در گوشی شما بدون هیچ گونه کندی و هنگی اجرا می‌شود. در صورتی‌که عادت دارید فایل‌ها و تصاویر زیادی در گوشی‌تان نگه دارید، حتما به حافظه رم گوشی توجه کنید. برای استفاده‌های روزمره و معمولی رم ۴ گیگابایتی برای شما مناسب است. اما در صورتی که اهل بازی و اجرای برنامه‌های سنگین هستید، حداقل به ۸ گیگابایت رم نیاز دارید.

حافظه داخلی

در راهنمای خرید گوشی، باید به حافظه داخلی هم اشاره کنیم. اگر با گوشی‌تان تولید محتوا می‌کنید و فایل‌های زیادی دارید، به حافظه داخلی گوشی توجه کنید. حافظه داخلی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت برای استفاده روزمره کافی است. اما اگر می‌خواهید خیالتان راحت باشد، بهتر است حداقل حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت  را انتخاب کنید.

نمایشگر گوشی

از جمله نکات خرید گوشی، نمایشگر آن است. اگر جزو گیمرها هستید یا با موبایل فیلم و سریال نگاه می‌کنید، گوشی شما باید نمایشگر بزرگ و با کیفیتی داشته باشد. بعضی از کاربرها هم گوشی‌هایی با نمایشگر کوچک را می‌پسند. به طور کلی، نمایشگر گوشی‌‌های مدرن امروزی بین ۶.۱ تا ۶.۸ اینچ است. حداقل کیفیت صفحه نمایش FullHD می‌تواند عمده نیاز شما را برطرف کند. 

نکته دیگر در راهنمای خرید موبایل با کیفیت، نوع پنل نمایشگر است. معمولا نمایشگرهای LCD تصاویر را با نور و رنگ بیشتری نشان می‌دهند. نوع دیگر، نمایشگرهای AMOLED و Super AMOLED هستند. در این نوع نمایشگرها، رنگ مشکی عمق بیشتری دارد. به‌علاوه مصرف انرژی در نمایشگرهای AMOLED کمتر است.

سیستم عامل

اگر سیستم عامل‌های مختلف و تفاوت‌های جزئی آن‌ها برای شما اهمیت زیادی دارد، در بحث راهنمای خرید گوشی موبایل، نوع سیستم عامل را فراموش نکنید. به‌طور کلی، گوشی‌های هوشمند امروزی در ۲ نوع سیستم عامل اندروید و iOS ساخته می‌شوند. کسانی که مک بوک و آیپد دارند، خرید یک گوشی با سیستم عامل iOS گزینه بهتری برایشان خواهد بود. در مقابل، گوشی‌های اندرویدی با اکوسیستم گوگل و اپلیکیشن‌های مختلف آن سازگارتر هستند.

راهنمای خرید موبایل

راهنمای خرید گوشی‌های پرچم‌دار

مهم‌ترین نکات خرید گوشی پرچم‌دار شامل ویژگی‌های سخت‌افزاری، نوع سیستم عامل گوشی و دوربین است. بسیاری از خریداران گوشی‌های پرچمدار به سخت‌افزار و دوربین گوشی توجه می‌کنند. به‌علاوه، شرکت سازنده و عملکرد گوشی هم از جمله نکات مهم در خرید گوشی موبایل پرچم‎‌دار است. به‌طور کلی، بین گوشی‌های پرچمدار، گوشی‌های اپل طرفدار بیشتری دارند. 

گوشی‌هایی مثل آیفون ۱۳ و ۱۴ پرومکس از جمله گوشی‌های برتر آیفون هستند. اگر از عاشقان عکاسی هستید و می‌خواهید با سیستم عکاسی هوشمند کار کنید، حتما آیفون بخرید. اگر می‌خواهید اندروید بخرید، مدل‌های گلکسی Z فولد مناسب هستند. علاوه‌بر این‌ها، گوشی‌ آیفون ۱۳ هم در دسته گوشی‌های پرچم‌دار قرار می‌گیرد. در بخش‌های بعدی، راهنمای خرید گوشی شیائومی و سامسونگ را توضیح می‌دهیم.

راهنمای خرید گوشی موبایل میان رده

اولین نکته در راهنمای خرید گوشی‌ موبایل میان‌رده، شناخت انواع این گوشی‌ها است. گوشی‌های میان‌رده معمولا با قیمت ۸ تا ۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسند. گرچه قیمت این گوشی‌ها هم با تورم و افزایش قیمت‌ها تغییر می‌کند، ولی معمولا این گوشی‌ها به دلیل قیمت مناسبشان طرفدار بیشتری هم دارند. 

گلکسی A24، شیائومی 12X و پوکو F5 شیائومی از جمله مدل‌های شبه‌پرچم‌دار و میان‌رده هستند. گوشی A24 نمایشگر ۶.۵ اینچی دارد و نرخ نوسازی‌اش ۹۰ هرتز است. روشنایی ۱۰۰۰ نیتی و وضوح +FHD از دیگر ویژگی‌های این گوشی هستند. 

گوشی شیائومی پوکو F5 برای گیمینگ مناسب است و جزو بهترین گوشی‌های میان‌رده است. دوربین اصلی این گوشی ۶۴ مگاپیکسلی است و با ۲ رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی کار می‌کند. باتری گوشی شیائومی ۵۰۰۰ میلی‌آمپری است و از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند.

راهنمای خرید گوشی گیمینگ

در مورد راهنمای خرید گوشی گیمینگ باید بدانید که این گوشی‌ها جزو گران‌ترین موبایل‌های موجود در بازار است. ولی لازم نیست نگران باشید، شما با استفاده از اعتبار ازکی‌وام می‌توانید بهترین گوشی‌های گیمینگ را به طور اقساطی تهیه کنید. مهم‌ترین نکات خرید گوشی گیمینگ، شارژدهی زیاد، تراشه قدرتمند، نمایشگر بزرگ، سیستم خنک‌کننده، سیستم عامل به‌روز و پشتیبانی از نرم‌افزارهای مخصوص است. 

گوشی‌های گیمینگ خوب امکانات متنوع، باتری حجیم، سرعت شارژ بالا و سیستم خنک‌کننده سخت‌افزاری دارند. اگر می‌خواهید بدون توجه به قیمت، بهترین گوشی گیمینگ را بخرید، ما گلکسی زد فولد ۵ سامسونگ را معرفی می‌کنیم. این گوشی اسپیکرهای استریوی تنظیم‌شده و نمایشگر ۷.۶ اینچی دارد.

راهنمای خرید گوشی آیفون

مهم‌ترین نکته در راهنمای خرید گوشی آیفون، مدل گوشی و قابلیت‌های آن است. از آن‌جایی که جدیدترین مدل‌های گوشی آیفون یعنی آیفون ۱۴ و ۱۵ رجیستر نمی‌شوند، بسیاری از خریداران گوشی آیفون ۱۳ را انتخاب می‌کند. قیمت این گوشی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است و صفحه نمایش ۶.۱ اینچی دارد. 

با خرید آیفون ۱۳ می‌توانید سریال و فیلم‌های مختلف را با گوشی تماشا کنید. وزن این گوشی ۱۷۴ گرم است و به عنوان یک گوشی خوش‌دست به فروش می‌رسد. علاوه‌بر این، گوشی آیفون Se22 هم خریداران زیادی دارد. هنگام خرید این گوشی به شبکه 5G، بلندگوهای استریو، نمایشگر با کنتراست بالا و دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی آن توجه کنید.

راهنمای خرید گوشی سامسونگ

هنگام بررسی نکات خرید گوشی سامسونگ به انواع مدل‌ها و قیمت‌های آن‌ها توجه کنید. در حال حاضر، بهترین مدل گوشی سامسونگ، گلکسی Z Fold 4 است. این گوشی نمایشگر ۶.۲ اینچی و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد. دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، تراشه اسنپ‌دراگون ۸ پلاس Gen 1 و دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی از مشخصات این گوشی گران‌قیمت هستند. 

اگر می‌خواهید با توجه به راهنمای خرید موبایل سامسونگ، موبایلی با قیمت مناسب بخرید. گلکسی A54 گزینه مناسبی است. این گوشی از نظر ظاهری و سخت‌افزاری در جایگاه خوبی قرار دارد و نمایشگر ۶.۴ اینچی دارد. دوربین اصلی گوشی ۵۰ مگاپیکسل و دوربین سلفی آن ۲۳ مگاپیکسل است. در نهایت، فراموش نکنید که گوشی‌های سامسونگ، آداپتور شارژر ندارند و باید خودتان شارژر اصلی سامسونگ را تهیه کنید.

راهنمای خرید گوشی شیائومی

در خصوص راهنمای خرید گوشی موبایل شیائومی باید بگوییم که مدل‌های مختلف این گوشی با قیمت‌های متفاوتی در بازار به فروش می‌رسند. اگر می‌خواهید بهترین گوشی شیائومی را بخرید، شیائومی ۱۳ اولترا مناسب است. این گوشی رابط کاربری MIUI 14 و نمایشگر ۶.۷۳ اینچی دارد. 

نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و تراشه ۸ هسته‌ای از جمله ویژگی‌های مهم شیائومی ۱۳ اولترا هستند. اگر می‌خواهید حدود ۲۲ میلیون تومان برای خرید گوشی شیائومی خرج کنید، پوکو F5 مناسب است. این گوشی حدود ۲۰ گرم وزن دارد و با تراشه اسنپدراگون ۸ ساخته شده است.

راهنمای خرید گوشی

خرید اقساطی گوشی موبایل با ازکی‌وام

با توجه به افزایش هزینه‌ها، خرید اقساطی گوشی موبایل و خرید اقساطی کالا دیجیتال می‌تواند گزینه جذابی باشد. ازکی‌وام شرایط را فراهم کرده‌است تا بتوانید خرید اقساطی گوشی موبایل از برندهای مختلف را بدون نیاز به ضامن تجربه کنید. تنها با داشتن یک برگ چک صیادی می‌توانید تا سقف ۷۵ میلیون‌تومان گوشی دلخواه را انتخاب کنید و بدون نیاز به ضامن طی ۱۸ ماه اقساط خود را پرداخت کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین نکات خرید گوشی چیست؟

هنگام خرید گوشی باید به سیستم عامل، قدرت پردازش، کیفیت دوربین و باتری آن توجه کنید.

بهترین گوشی سامسونگ چیست؟

با توجه به راهنمای خرید گوشی سامسونگ در سال ۱۴۰۲، مدل گلکسی S24 و S22 از بهترین مدل‌های گوشی سامسونگ هستند.

بهترین گوشی آیفون کدام است؟

با توجه به عدم رجیستر شدن گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵، در حال حاضر گوشی آیفون ۱۳ بهترین آیفون موجود در بازار است.

آیا سیستم خنک‌کننده جزو نکات مهم در خرید گوشی موبایل است؟

بله، اگر قصد خرید گوشی موبایل گیمینگ را دارید، باید به نوع سیستم خنک‌کننده در گوشی توجه کنید.