اگر تا به حال به خرید تبلت فکر کرده باشید، احتمالا بین مدل‌ها و برند‌های مختلف، انتخاب یک تبلت برایتان چالش‌برانگیز شده است. تبلت دستگاهی است بزرگ‌تر و کمی پیشرفته‌تر از یک گوشی موبایل، که برای استفاده‎های مختلف به کار می‎رود: از درس خواندن و مرور فایل‌های متنی و پی‌دی‌اف گرفته تا نوشتن، ذخیره فایل‌ها و حتی طراحی و تصویرسازی. خیلی از افرادی که کار دیجیتال می‎کنند و با لپ تاپ سر و کار دارند، یک نسخه از همه داده‌ها و کارهایشان را هم در یک تبلت نگه‌داری می‌کنند تا بتوانند همیشه همراه خودشان داشته باشند، مثلا هنگام سفر یا رفتن به یک جلسه کاری. این راهنمای خرید تبلت برای شما است تا بتوانید همه نکات مهم خرید تبلت اقساطی را یک جا ببینید و در مورد خرید، تصمیم نهایی خودتان را بهتر بگیرید.

راهنمای انتخاب تبلت بر اساس قیمت

راهنمای خرید تبلت را بهتر است ابتدا از قیمت آن شروع کنیم. یکی از اولین معیارهای هر کسی برای خرید هر نوع گجت، قیمت آن است. خوشبختانه این روزها در بازار ایران انواع و اقسام تبلت‎ها را می‎توان با تنوع خیلی بالای قیمت پیدا کرد. مثلا اگر اولین تبلت خودتان را می‎خرید و به دنبال یک گزینه اقتصادی هستید، می‎توانید مدل‌های مختلفی مثل سامسونگ Galaxy Tab A8 یا مدل GLX F8 Plus (یک مدل ایرانی) را انتخاب کنید. همچنین اگر کار شما حرفه‌ای است و نیاز به یک مدل پیشرفته با امکانات کامل دارید، گزینه‌هایی مثل آیپد اپل و مدل‌های برتر لنوو در دسترس شما هستند. اپل همچنین دارای بعضی از بهترین تبلت های سیم کارت خور بازار است.

بهترین تبلت های بازار را با این ویژگی‌ها بشناسید

یک تبلت خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در راهنمای خرید تبلت، علاوه بر قیمت معیارهای دیگری هم وجود دارند که هر کس باید با توجه به نیاز و استفاده خودش آن‌ها را بسنجد و تبلت مورد نظر خودشان را انتخاب کنند. بیایید با هم بعضی از مهمترین معیارهای یک تبلت مناسب را بررسی کنیم:

  • سهولت استفاده و حمل و نقل

 به یاد داشته باشید که تبلت وسیله‌ای است برای حمل کردن و استفاده در جاهای مختلف. بر خلاف کامپیوتر یا لپ‌تاپ، جابه‌جایی و سبک بودن تبلت اهمیت بسیار زیادی دارد. پس یکی از مهم‌ترین نکات در راهنمای انتخاب تبلت این است که باید ارگونومیک و دارای وزنی سبک باشد. قبل از خرید حتما اندازه صفحه نمایش و وزن را به دقت بررسی کنید. ارگونومیک بودن همچنین یکی از مهم‌ترین معیارها در راهنمای خرید تبلت قلم دار محسوب می‌شود، چون قلم یک آیتم اضافه است و باید طوری در قفسه تبلت جا شود که نشکند و به بدنه هم آسیب نزند.

  • سیستم عامل

 تبلت‌های بازار یا سیستم عامل ویندوز دارند، یا iOS و یا اندروید. ساده‎ترین تبلت‎ها برای استفاده افراد تازه‎کار، آن‎هایی هستند که سیستم عامل اندروید دارند (چون دقیقا شبیه به یک گوشی عمل می‎کنند). تبلت‎های ویندوزی و دارای iOS اما کمی پیچیده‌تر هستند (با این حال، خیلی سریع کار با آن‌ها را یاد می‎گیرید). بیشتر افرادی که می‎خواهند کارهای گرافیکی مثل تصویرسازی را انجام بدهند به سراغ تبلت‌های اپل با سیستم عامل iOS می‎روند. این تبلت‏‌ها برنامه‌های گرافیکی را بهتر اجرا می‏‎کنند. راهنمای خرید تبلت ویندوزی هم تا حدود زیادی به حافظه ویندوز، نسخه آن و البته رم بستگی خواهد داشت.

  • کیفیت صفحه نمایش

 بخشی از راهنمای خرید بهترین تبلت برای هر کسی، می‎تواند کیفیت صفحه نمایش آن باشد. اگر تبلت را برای تماشای فیلم و سریال لازم دارید، یا با آن طراحی می‌کنید، این معیار برای شما اهمیتی دوچندان خواهد داشت. ۱۲۰۰×۲۰۰۰ و ۲۳۶۰×۱۶۴۷۰ پیکسل از بهترین رزولوشن‌ها برای صفحه نمایش یک تبلت هستند. 

  • دوربین

 بیشتر افرادی که تبلت می‌خرند، عکاسی را کاربری اصلی آن نمی‌دانند و قرار است با آن کار کنند. اما به هر حال ممکن است کسی بخواهد با دوربین تبلتش عکس بگیرد. کیفیت دوربین بیشتر تبلت‎های موجود در بازار این روزها بین ۸ تا ۱۲ مگاپیکسل است.

بهترین تبلت های اقتصادی بازار

راهنمای خرید لپ تاپ

اگر به دنبال یک تبلت اقتصادی می‌گردید که همزمان بتواند نیازهای شما را به شکل خوبی برطرف کند، این چند مدل برای شماست. بیایید یک راهنمای خرید تبلت دانشجویی و اقتصادی را به صورت خلاصه و مفید با هم بخوانیم:

  • گلکسی تب A8 سامسونگ مدل SM-X205

یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی که با بودجه زیر ۱۰ میلیون تومان یک تبلت ارزان اما کامل می‌خواهند، گلکسی تب A8 سامسونگ است. این تبلت یکی از مدل‌های نسبتا جدید است که در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شده، و رضایت خیلی زیادی بین خریدارانش دارد. نمایشگر این تبلت تنها ۱۰.۵ اینچ است که آن را برای حمل و رفتن به جلسات مناسب می‌کند. پردازنده‌ی ۱۲ نانومتری Unisoc Tiger T618 و حافظه تا ۱۲۸ گیگابایت از دیگر ویژگی‌های این تبلت هستند.

  • GLX مدل F8 Plus

جی‌ال‌ایکس F8 یک تبلت بسیار سبک و اقتصادی است که بین مدل‌های ایرانی، کاربردی و مناسب محسوب می‌شود. این تبلت تنها ۳۶۳ گرم است و با استفاده طولانی‌مدت، دست شما را خسته نمی‌کند. صفحه نمایش ۸ اینچی آن، رزولوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل دارد، که یعنی می‎توانید برای تماشای فیلم و سریال هم از آن استفاده کنید.

  • تبلت لنوو مدل TAB M7-7305X

لنوو یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین برندها برای خریداران ایرانی است. هم در حوزه لپ تاپ، هم تبلت و هم وسایل دیگر. تبلت لنوو مدل Tab M7 حدود ۴ سال پیش به بازار وارد شد اما هنوز هم یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی است که تبلت اقتصادی با قیمت نزدیک به ۱۰ میلیون نیاز دارند.  تصویر ۱۶:۹ و وضوح تصویر ۶۰۰ در ۱۰۲۴، پردازنده‌ی ۲۸ نانومتری MT8765B مدیاتک و حاشیه باریک آن، این تبلت لنوو را به یکی از پرطرفدارترین گزینه‌ها تبدیل کرده‎اند.

بهترین راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای خرید تبلت گیمینگ

یکی از رایج‎ترین استفاده‎‌های تبلت برای بازی است. خیلی از افرادی که عاشق بازی‌های موبایلی هستند، تبلت می‎خرند تا بتوانند گیم‌ها را در صفحه‌ای بزرگ‌تر و با امکانات بیشتر تجربه کنند. یکی از مهم‌ترین معیارها برای خرید تبلت گیمینگ رزولوشن است. شما برای انجام هر بازی، نیاز دارید که جزییات گرافیکی را به خوبی ببینید و بتوانید از تک تک فریم‌ها لذت ببرید. پس حتما اگر برای بازی تبلت می‌خرید، به رزولوشن آن دقت کنید. همچنین بهتر است حاشیه تبلت شما قطر خیلی زیادی نداشته باشد، تا بیشترین مقدار گرافیک بازی را ببینید و چیزی را از دست ندهید. درست مثل لپ تاپ‌های مخصوص گیم، تبلت‌های گیمینگ هم میانگین قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های عادی دارند: مثلا سامسونگ گلکسی تب اس ۹ اولترا (با قیمت ۹۰ میلیون تومان)، سرفیس پرو 9 مایکروسافت (با قیمت ۷۳ میلیون تومان و قابلیت اتصال دسته بازی) و  روگ فلو زد ۱۳ ایسوس (با قیمت ۹۲ میلیون تومان).

بهترین تبلت های بازار را به صورت اقساطی در ازکی‌وام بخرید

اگر به دنبال خرید یک تبلت خوب و باکیفیت هستید اما پرداخت هزینه آن به صورت یکجا برایتان ممکن نیست، می‏‎توانید با ثبت نام در ازکی وام، تنها در چند دقیقه اعتبار خرید دریافت کرده  و با آن، هر تبلتی را به صورت اقساطی بخرید. اعتبار خرید در ازکی وام از ۱۰ تا ۷۵ میلیون‌تومان است، که برای خرید بیشتر تبلت‌های فعلی در بازار ایران کافی است. برای دریافت این اعتبار باید در ازکی‌وام ثبت نام کنید، مدارک هویتی، شغلی و البته چک صیادی به نام خودتان را بارگذاری کنید تا نهایتا در سه روز کاری، اعتبار به شما تخصیص داده شود و بتوانید وسایل مورد نیازتان از جمله تبلت را به صورت قسطی خریداری کنید. مدت بازپرداخت این اعتبار می‌تواند  ۱۲ یا ۱۸ ماهه باشد.

سوالات متداول

  • آیا برای دریافت اعتبار خرید در ازکی‌وام باید ضامن داشته باشم؟

خیر. تنها ضمانت خرید شما برای هر محصول یا خدمتی در ازکی‌وام، چک صیادی است که البته باید حتما به نام خودتان باشد.

  •  آیا با اعتبارم فقط می‎‌توانم از برندهای ایرانی خرید کنم؟

شما می‎توانید هر برندی را که در فروشگاه‌های ازکی‌وام موجود است را بخرید. هم برندهای ایرانی و هم تبلت‌های خارجی.

  • چه مواردی را باید در هنگام خرید تبلت در نظر بگیرم؟

 در هنگام خرید تبلت باید به مواردی مانند صفحه نمایش، حافظه رم، پردازنده گرافیکی و وزن و ابعاد آن توجه کنید.