وام قرض الحسنه فرزند به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که فرزندان آن‌ها متولد سال ۱۴۰۰ به بعد باشند. اگر فرزند شما از این تاریخ به بعد به دنیا آمده است، می‌توانید حداکثر تا ۲ سال بعد از تولد فرزند برای دریافت این وام اقدام کنید. در این مقاله درباره نحوه دریافت وام قرض الحسنه فرزند توضیح می‌دهیم و شرایط و مدارک لازم برای آن را معرفی می‌کنیم. چنانچه قصد آوردن فرزند را دارید و نگران هزینه‌های خرید سیسمونی او هستید، این وام می‌تواند حل‌کننده مشکلات شما باشد. 

وام قرض الحسنه فرزند چیست؟

یکی از وام‌های بانکی ایران، وام قرض الحسنه فرزند است که با هدف تشویق فرزندآوری به پدرها داده می‌شود. شما می‌توانید از مبلغ وام فرزند آوری برای خرید مایحتاج زندگی و وسایل لازم برای کودکان استفاده کنید. در حقیقت، اگر به دلیل هزینه‌های بالای زندگی از آوردن فرزند منصرف شده‌اید، می‌توانید روی وام فرزندآوری حساب کنید. همچنین، زوج‌های جوانی که هنوز ازدواج نکرده‌اند، می‌توانند وام ازدواج بگیرند. در مقاله شرایط دریافت ازدواج می‌توانید اطلاعات مربوط به این وام را بخوانید. 

خبر خوب اینکه تسهیلات فرزندآوری را می‌توانید برای هر فرزند دریافت کنید. یعنی مبلغ وام فرزندآوری برای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان است. اگر خانواده‌ای فرزند سومش را به دنیا بیاورد، به آن‌ها ۶۰ میلیون تومان وام می‌دهند. همچنین، طبق به فرزند چهارم ۸۰ میلیون و به فرزند پنجم به بعد ۱۰۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد. البته این مبلغ‌ها برای سال ۱۴۰۱ است. در بخش‌های بعدی مبلغ‌های این وام در سال ۱۴۰۲ را توضیح می‌دهیم. 

وام فرزندآوری بانک مهر ایران

وام فرزندآوری بانک مهر ایران مثل وام‌های فرزندآوری بقیه بانک‌ها است. شما در سایت فرزندآوری ثبت‌نام می‌کنید و مراحل نام‌نویسی را انجام می‌دهید. برای گرفتن این وام باید یک ضامن معتبر و سفته داشته باشید. معمولا متقاضیان وام سوال می‌کنند که آیا تعداد فرزند در شرایط وام فرزند آوری تاثیر دارد؟ باید بگوییم که ممکن است تعداد فرزند روی مبلغ سفته تاثیر بگذارد، ولی شرایط ضمانت تغییری نمی‌کند. 

زمان واریز وام مشابه با سایر بانک‌های عامل و طبق مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی تعیین می‌شود. به این صورت که بعد از تکمیل پرونده، حداکثر تا ۱۰ روز وام به حساب شما واریز می‌شود. دوره تنفس وام فرزندآوری ۶ ماهه است. یعنی تا ۶ ماه بعد از دریافت وام، لازم نیست اقساط را پرداخت کنید و بعد از آن می‌توانید نسبت به پرداخت اقساط وام اقدام کنید.

وام فرزندآوری بانک مهر ایران

شرایط مورد نیاز برای دریافت وام

قبل از توضیح شرایط لازم، بهتر است بدانید که در اینجا بانک عامل، بانکی است که فرایند ثبت‌نام را در آن انجام می‌دهید. متقاضی وام پدرانی هستند که فرزند متولد ۱۴۰۰ به بعد دارند و وام فرزندآوری هم طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صادر می‌شود. برای دریافت وام قرض الحسنه فرزند باید شرایط زیر را داشته باشید.

  • متقاضی وام باید تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
  • فرزند شما باید بعد از تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱ به دنیا آمده باشد. 
  • برای دریافت وام فرزندآوری، فرزند شما باید در ایران به دنیا آمده باشد.
  • به هر کدام از فرزندها مبلغ خاصی وام تعلق می‌گیرد و مدت‌زمان بازپرداخت هر کدام از آن‌ها متفاوت است.
  • تسهیلات وام فرزندآوری به سپرده‌گذاری احتیاجی ندارد.
  • برای دریافت وام فرزندآوری باید اصل شناسنامه فرزند و پدر را به بانک ارائه دهید.
  • به هر فرزند فقط یک بار تسهیلات تعلق می‌گیرد.
  • اگر فرزندان شما دوقلو هستند، به هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد.
  • طبق قانون، تسهیلات تولد فرزند برای کسانی است که نرخ باروری در شهرستان محل زادگاه پدر کمتر از ۲.۵ باشد. نرخ باروری را می‌توانید در سامانه تسهیلات تولد فرزند پیدا کنید.
  • در نهایت تسهیلات قرض الحسنه فرزند با ضامن معتبر، سفته و تنفس شش ماهه داده می‌شود.
  • نکته مهم اینکه برای دریافت وام فرزندآوری به کارت پایان خدمت احتیاج ندارید و بدون این کارت هم می‌توانید برای گرفتن وام اقدام کنید. 
  • اگر می‌خواهید برای فرزند سوم وام بگیرید، با ثبت‌نام در سامانه، امکان دریافت زمین و مسکن هم وجود دارد. 

نحوه دریافت وام فرزند آوری

برای دریافت وام فرزندآوری باید واجد شرایط مذکور باشید. در مرحله بعد باید در سامانه ثبت‌نام کنید و فرم‌ها را تکمیل کنید. اگر ثبت‌نام با موفقیت انجام شود، یک کد رهگیری محرمانه می‌گیرید. این کد رهگیری به شماره تلفن همراه شما پیامک می‌شود. برای پیگیری وضعیت ثبت‌نام می‌توانید به شعبه تعیین‌شده از سمت بانک عامل یا خود سامانه مراجعه کنید. نکته مهم اینکه امکان ویرایش اطلاعات هم در سامانه وجود دارد. در صورتی‌که بعد از دریافت کد رهگیری و ثبت‌نام در سایت، قصد ویرایش اطلاعات را داشتید، می‌توانید با کلیک روی گزینه سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند و انتخاب گزینه ویرایش ثبت‌نام قبلی، اطلاعات را در منوی سمت راست ویرایش کنید. 

در این مرحله، مشاهده وضعیت وام با کد ملی و کد رهگیری انجام می‌شود. در صورتی‌که که اسم شما در بین گیرندگان وام باشد، بانک عامل به شما پیامک می‌زند. بعد از دریافت پیامک، حداکثر ۱۲ روز وقت دارید تا با مدارک لازم به بانک مراجعه کنید و تشکیل پرونده دهید. اگر در این ۱۲ روز به بانک نروید، درخواست وام شما بسته می‌شود. 

در این مرحله، بانک عامل مشخص می‌شود و باید در ۴۵ روز کاری مدارکتان را تکمیل کرده و ضمانت بانک را تحویل دهید. نکته مهم اینکه اگر بعد از ۴۵ روز به بانک بروید، نام شما از لیست متقاضیان حذف خواهد شد.  بهتر است بدانید که امکان ویرایش اطلاعات در سامانه فقط تا قبل از تعیین شعبه انجام می‌شود. بعد از تعیین شعبه، می‌توانید بانک عامل خودتان را تغییر دهید.

پیگیری وام فرزندآوری

پیگیری وضعیت وام وام فرزند آوری با کد رهگیری ۱۰ رقمی انجام می‌شود. اول وارد سامانه ارائه تسهیلات شوید. گزینه سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند را انتخاب کنید و در بخش راست صفحه، روی گزینه مشاهده وضعیت کلیک کنید. در این مرحله باید کد رهگیری، کد ملی پدر، شماره ملی فرزند و کد امنیتی را وارد کنید. بازیابی کد رهگیری هم در منوی سمت راست انجام می‌شود. در این قسمت، با کلیک روی گزینه بازیابی و چاپ کد رهگیری، می‌توانید دوباره کد بگیرید. 

شرایط مورد نیاز برای دریافت وام

مبلغ وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۲

طبق قانون بودجه ۱۴۰۲، تسهیلات فرزندآوری افزایش پیدا کرده است. بنابراین به فرزند اول ۳۰ میلیون تومان وام می‌دهند و به فرزند دوم و سوم به ترتیب ۶۰ و ۹۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد. همچنین، اگر خانواده‌ای صاحب فرزند چهارم و پنجم شوند، می‌توانند ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان وام بگیرند.

مدارک لازم برای وام فرزند آوری

مدارک لازم برای دریافت وام قرض الحسنه فرزند به شرح زیر هستند:

  • اصل و کپی کارت ملی پدر
  • اصل و کپی همه صفحه‌های شناسنامه پدر و فرزند
  • کد پستی ده رقمی و آدرس محل سکونت
  • کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سامانه بعد از انجام مراحل ثبت‌نام

مبلغ اقساط وام فرزندآوری و سود آن

مبلغ اقساط وام فرزند آوری با توجه به مبلغ وام متفاوت است. طبق مبلغ اقساط در سال پیش، بازپرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی در ۳۶ ماه انجام می‌شود و متقاضیان وام ۶۰ میلیون تومانی باید به مدت ۴ سال قسط بدهند. اگر وام ۹۰ میلیون تومانی بگیرید، باید ۶۰ ماه قسط بدهید. مدت زمان بازپرداخت وام ۱۲۰ میلیون تومانی ۷۲ ماه و مدت زمان بازپرداخت وام ۱۵۰ میلیون تومانی ۷ سال یا ۸۴ ماه است. مبلغ قسط وام فرزندآوری هم به تناسب مدت زمان بازپرداخت متغیر است.

وام قرض الحسنه فرزند، کمک هزینه‌ای برای خانواده‌های جوان

بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان به دلیل مشکلات معیشتی سراغ فرزندآوری نمی‌روند. آن‌ها نگران تامین هزینه‌ها و نیازهای ضروری فرزندشان هستند. از سال ۱۴۰۰ به بعد، دولت تصمیم گرفت با هدف افزایش فرزندآوری به خانواده‌ها وام بدهد. به این ترتیب، بخش زیادی از هزینه‌های مربوط به فرزندان حل می‌شد. همچنین، این وام به خانواده‌های پرجمعیت هم کمک می‌کند. در صورتی‌که چندین فرزند دارید و همه آن‌ها بعد از سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده‌اند، می‌توانید از تسهیلات فرزندآوری استفاده کنید و هزینه‌های تولد و نگهداری آن‌ها را بپردازید. 

در غیر این صورت، می‌توانید از خدمات اعتباری ازکی‌وام یا انواع دیگر وام‌های بانکی ایران استفاده کنید.  ما در بلاگ ازکی‌وام، اطلاعات کاملی راجع به وام قرض الحسنه و انواع وام‌های بانکی منتشر کرده‌ایم. چنانچه شرایط دریافت وام‌های بانکی ایران را ندارید یا ضامن ندارید، ما خدمات اعتباری ازکی‌وام را پیشنهاد می‌دهیم. برای استفاده از این خدمات کافی است یک برگ چک صیادی داشته باشید و در سایت ثبت‌نام کنید. 

سوالات متداول

آیا مادران هم می‌توانند برای درخواست وام فرزندآوری اقدام کنند؟

خیر وام قرض الحسنه فرزند فقط به پدران داده می‌شود.

آیا به ازای هر فرزند می‌توان وام فرزندآوری گرفت؟

بله، در صورتی‌که فرزندان متولد ۱۴۰۰ به بعد باشند، می‌توان به ازای هر کدام از آن‌ها یک وام گرفت. 

آیا وام فرزندآوری به همه استان‌ها تعلق می‌گیرد؟

به‌طور کلی، تسهیلات فرزندآوری به استان‌هایی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری در آن‌ها کمتر از ۲.۵ باشد. طبق آمار سالانه ثبت احوال، استان‌های خراسان جنوبی، یزد، خوزستان، گلستان و سیستان بلوچستان نرخ باروری کمتر از ۲.۵ دارند. 

آیا برای گرفتن وام فرزندآوری به کارت پایان خدمت احتیاج دارید؟

خیر، طبق آخرین قانون وام ازدواج و فرزندآوری، مردان برای گرفتن وام قرض الحسنه فرزند نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند.