یکی از وام‌های پرطرفدار بین گروه‌های مختلف جامعه، وام قرض‌ الحسنه است. این وام وام بدون سود است و در انواع مختلفی مثل کمک هزینه تحصیل، وام تعمیرات، وام خرید خانه و تسهیلات تامین ابزار کار به متقاضیان داده می‌شود. اگر بازپرداخت وام‌ها و تسهیلات بانکی دیگر برای شما سنگین است، این وام بهترین گزینه برای شما است. 

در این مقاله از وبلاگ ازکی‌وام درباره‌ شرایط دریافت وام قرض الحسنه صحبت می‌کنیم و انواع آن را توضیح می‌دهیم. همچین، ویژگی‌ها و شرایط انواع وام قرض‌ الحسنه را هم بیان می‌کنیم. با مطالعه‌ی این مقاله به تمام ابهامات شما در خصوص این وام پاسخ داده می‌شود. 

وام قرض الحسنه چیست؟

بسیاری از متقاضیان وام، تسهیلات قرض الحسنه را به نام وام بدون بهره می‌شناسند. در حقیقت، وام‌گیرنده طبق قرارداد مبلغی را از بانک می‌گیرد و همان مبلغ را در اقساط مشخص پرداخت می‌کند. بنابراین، هیچ سودی به مبلغ وام افزوده نمی‌شود. همین ویژگی باعث شده است که بسیاری از مشتریان و متقاضیان وام سراغ دریافت تسهیلات بدون بهره بروند. برای دریافت وام قرض‌الحسنه، بهتر است با انواع آن آشنا شوید. 

انواع وام قرض الحسنه

وام فوری، بدون ضامن و بدون سپرده از انواع وام قرض الحسنه هستند. علاوه‌بر این‌ دسته‌بندی، این وام را از نظر کاربرد هم دسته‌بندی می‌کنند. مثلاً، وام تامین ابزار کار برای کشاورزها و دامپرورها است و به آن‌ها کمک می‌کند که شغلشان را ارتقا دهند. 

نوعی از وام بدون بهره برای تامین نیازهای ضروری زندگی تعریف شده است. در صورتی‌که این وام را بگیرید، می‌توانید با آن لوازم خانه بخرید. همچنین دانشجوها هم می‌توانند برای تامین وسایل دانشگاه وام نیازهای اولیه بگیرند. 

نوع دیگری از وام قرض‌ الحسنه به زوجین داده می‌شود و همه آن را به عنوان وام ازدواج می‌شناسند. وام کمک هزینه تحصیل و وام قرض الحسنه درمان هم از انواع وام بدون بهره هستند. وام کمک هزینه‌ تحصیل از صندوق رفاه دانشجوها داده می‌شود و وام قرض الحسنه درمان هم برای بیماران است. برای دریافت وام درمان باید مدارک بیمارستان را به بانک ارائه دهید. در ادامه‌ این بخش می‌توانید توضیحات انواع وام قرض‌ الحسنه را مطالعه کنید. 

وام قرض الحسنه فوری

انواع وام قرض الحسنه

اگر اولویت شما در دریافت وام زمان است و ترجیح می‌دهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تسهیلات مالی را دریافت کنید، ما وام قرض‌الحسنه فوری را پیشنهاد می‌دهیم. به‌طور کلی، مدت‌زمان انتظار برای دریافت این وام کمتر از بقیه وام‌ها است. 

بانک صادرات از جمله بانک‌هایی است که تسهیلات قرض‌الحسنه فوری می‌دهد. اگر در طرح تبسم بانک صادرات ثبت‌نام کنید، می‌توانید تا سقف ۲۰۰ میلیون، بدون سود وام بگیرید. برای بازپرداخت این وام حداکثر ۶۰ ماه فرصت دارید. نکته‌ مهم اینکه سپرده شما تا تسویه کامل مسدود می‌شود و نمی‌توانید از آن برداشت کنید. 

وام قرض الحسنه بدون ضامن

با بررسی انواع وام و تسهیلات بانکی در ایران متوجه شدیم که بیشتر بانک‌ها برای پرداخت وام از شما ضامن معتبر می‌خواهند. ضامن تعهد می‌دهد که متقاضی وام اقساط خود را در ماه‌های مشخصی پرداخت می‌کند. 

با این‌ حال، بعضی از بانک‌ها مثل بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران و بانک رسالت از شما ضامن نمی‌خواهند. این وام بدون ضامن است و یک درصد کارمزد دارد. اگر از بانک مهر ایران وام بگیرید، می‌توانید ۱۰۰ درصد سپرده خودتان را وام بگیرید. 

بانک رسالت با استفاده از سامانه اعتبارسنجی مرآت به مشتریانش وام می‌دهد. اعتبارسنجی مشتریان در ۴ مرحله انجام می‌شود. درصورتی‌که نتیجه اعتبارسنجی ممتاز باشد، شما می‌توانید از بانک رسالت وام بگیرید. همچنین، اگر دنبال وام بدون ضامن هستید، می‌توانید از خدمات ازکی‌وام استفاده کنید. ما در ازکی‌وام برای خرید لوازم ضروری زندگی به شما اعتبار می‌دهیم و از شما ضامن نمی‌خواهیم. 

وام قرض الحسنه بدون سپرده

گروهی از متقاضیان وام به دلیل شرط سپرده‌گذاری از وام گرفتن منصرف می‌شوند و ترجیح می‌دهند در بانک حساب باز نکنند. این افراد می‌توانند از وام قرض‌الحسنه بدون سپرده استفاده کنند. بانک رسالت از جمله بانک‌هایی است که وام بدون سپرده می‌دهد. 

برای اینکه بتوانید از بانک رسالت وام بگیرید، می‌توانید از امتیاز وام دیگران استفاده کنید. در حقیقت، شخصی که در بانک رسالت سپرده دارد، امتیازش را به شخص وام‌گیرنده می‌دهد. برای انتقال امتیاز باید از سایت بانک رسالت و پیش‌خوان بانک استفاده کنید و اطلاعاتی مثل کد ملی و شماره همراه را وارد کنید. بعد از انجام مراحل، امتیاز صاحب سپرده به وام‌گیرنده منتقل می‌شود. 

چه بانک‌هایی وام قرض الحسنه ارائه می‌دهند؟

بانک‌های رسالت، بانک مهر ایران، اقتصاد نوین، بانک سینا، پست بانک و بانک صادرات از جمله‌ بانک‌های ارائه‌دهنده کمک هزینه قرض الحسنه هستند. در ادامه، شرایط دریافت هر کدام از این وام‌ها را توضیح می‌دهیم.

وام قرض‌الحسنه مهر ایران

به تازگی، بانک مهر ایران سقف وام قرض‌الحسنه را افزایش داده است. بنابراین، مشتریان تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام بگیرند. صاحبان کسب‌وکار و شرکت‌های حقوقی هم می‌توانند ۷۵۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. مهم‌ترین نکته در گرفتن این وام معدل حساب شما است. در نهایت اینکه از طریق اپلیکیشن بانک مهر ایران و سفته الکترونیکی می‌توانید این تسهیلات را دریافت کنید. نکات جامع وام قرض‌الحسنه بانک مهر ایران را در مقاله انواع وام‌های بانک مهر ایران توضیح دادیم.

وام قرض‌الحسنه بانک رسالت

یکی از پرمتقاضی‌ترین وام‌های بانکی، وام فوری بانک رسالت است. برای دریافت این وام باید در بانک رسالت حساب باز کنید و فرایند اعتبارسنجی را انجام دهید. همچنین، سپرده شما باید حداقل ۳ ماه و حداکثر ۶ ماه در بانک بماند. نتیجه اعتبارسنجی بعد از ۷ تا ۱۰ روز کاری اعلام می‌شود و می‌توانید مراحل دریافت وام را شروع کنید. 

میزان سود این وام ۲ درصد و کارمزد ۲ درصد به آن تعلق می‌گیرد. توجه کنید که ضامن شما باید در بانک رسالت حساب قرض‌الحسنه داشته باشد و اگر اقساط وام را دیر پرداخت کنید، باید جریمه دیرکرد بدهید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص وام بانک رسالت می‌توانید مقاله انواع وام‌های بانک رسالت را مطالعه کنید. 

وام قرض‌الحسنه اقتصاد نوین

این وام به مشتری‌های حقیقی و حقوقی بانک اقتصاد نوین داده می‌شود و مشتری‌ها می‌توانند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان وام بگیرند. اگر پایانه فروش دارید، برای تامین نیازهای ضروری زندگی می‌توانید تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از این بانک وام بگیرید. مدت‌زمان خواب سپرده وام اقتصاد نوین ۴ ماه است و حداکثر ۳۶ ماه فرصت دارید که مبلغ وام را پرداخت کنید. 

وام قرض‌الحسنه بانک سینا

سقف این وام ۱۰۰ میلیون تومان و سودش ۴ درصد است. برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه بانک سینا به ۲ ضامن رسمی نیاز دارید و حداکثر ۳۶ ماه وقت دارید که قسط‌هایتان را پرداخت کنید. این وام را به نام طرح نیلوفر هم می‌شناسند و به حساب قرض‌الحسنه احتیاج دارد. نکته مهم اینکه وام‌گیرنده نباید به بانک بدهکار باشد یا چک برگشتی داشته باشد. 

وام قرض‌الحسنه بانک صادرات

اگر در بانک صادرات حساب قرض‌الحسنه داشته باشید، می‌توانید تا ۸۰ درصد از موجودی حسابتان و حداکثر تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام بگیرید. این وام بدون ضامن است. 

یعنی حساب شما تا زمان تسویه وام به طور کامل مسدود می‌شود و دیگر لازم نیست چک و ضامن ارائه کنید. شرط مهم در وام ۲۰۰ میلیون تومانی بانک صادرات این است که خوش‌حساب باشید و سابقه مالی خوبی داشته باشید؛ بنابراین اگر چک برگشتی دارید یا مشمول جریمه دیرکرد وام شده‌اید، نمی‌توانید این وام را بگیرید. 

وام قرض‌الحسنه پست بانک

این وام جزو جدیدترین وام‌های پست بانک است و به دارندگان حساب‌های قرض‌الحسنه این بانک داده می‌شود. مشتری‌ها می‌توانند بدون ضامن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرند. پست بانک برای ارائه این وام اعتبارسنجی انجام می‌دهد. 

اگر رتبه‌ شما در اعتبارسنجی A، B یا C شود، می‌توانید بدون ضامن وام بگیرید. زمان بازپرداخت این وام ۴ سال و میزان سود آن ۱۸ درصد است. اگر وام ۵۰ میلیون تومانی بگیرید، ۳ سال برای بازپرداخت آن فرصت دارید. 

شرایط و مدارک ثبت نام وام قرض الحسنه چیست؟

وام قرض الحسنه چیست؟

اگر تصمیمتان برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه جدی است، در این بخش شرایط دریافت وام قرض الحسنه را توضیح می‌دهیم و مدارک آن را معرفی می‌کنیم.

شرط اول: افتتاح سپرده در بانک 

درباره شرایط دریافت وام قرض‌الحسنه باید بگوییم که بهتر است برای دریافت این وام در بانک حساب داشته باشید. گرچه بعضی از بانک‌ها مثل بانک رسالت وام بدون سپرده هم می‌دهند، اما شرط مهم در بیشتر بانک‌ها افتتاح سپرده است. 

شرط دوم: خوش‌حسابی

ین نکته را در نظر بگیرید که بانک برای اعطای وام به شما سوابق بانکی شما بررسی می‌کند. اگر فرد خوش‌حسابی هستید و وام‌های قبلی را در زمان مشخص پرداخت کرده‌اید، امتیاز بیشتری می‌گیرید. 

بنابراین، مهم‌ترین شرط دریافت وام قرض‌الحسنه نداشتن بدهی به سیستم بانکی کشور است. بعضی از بانک‌ها مثل بانک رسالت با توجه به امتیاز خوش‌حسابی شما شرایط دریافت وام را تغییر می‌دهند. مثلاً، اگر رتبه شما در سامانه اعتبارسنجی مرآت بانک رسالت، ممتاز باشد به چک یا سفته احتیاج ندارید. 

شرط سوم: ضامن معتبر

بیشتر بانک‌ها برای دادن وام از شما ضامن معتبر می‌خواهند. این شخص باید کارمند دولت باشد یا دسته‌چک معتبر داشته باشد. هر بانک شرایط و قوانین مختلفی برای ضامن‌ها در نظر می‌گیرد. مثلاً، اگر کارمند شرکتی هستید و از طرف شرکت برای گرفتن وام به بانک مهر ایران معرفی شده‌اید، می‌توانید ضامن خودتان را از بین کارمندان شرکت انتخاب کنید. 

بعد از بررسی شرایط دریافت وام بدون بهره در بانک‌های مختلف، باید مدارک لازم را آماده کنید. برای گرفتن این وام به مدارک زیر احتیاج دارید:

  • اصل شناسنامه و کپی آن
  • اصل کارت ملی و کپی آن
  • اصل شناسنامه و کارت ملی همسر به همراه عقدنامه برای گرفتن وام قرض‌الحسنه ازدواج
  • مدارک شغلی
  • سند خانه برای گرفتن وام قرض‌الحسنه مسکن
  • مدارک بیمارستان برای گرفتن وام درمانی
  • مدارک ثبت‌نام دانشگاه برای گرفتن وام تامین مخارج تحصیلی

نحوه ثبت نام وام قرض الحسنه چیست؟

هر کدام از بانک‌ها شیوه متفاوتی را برای ثبت‌نام در نظر گرفتند. در بعضی از آن‌ها مراحل ثبت‌نام حضوری است و گروهی هم سامانه‌ مشخصی را برای ثبت‌نام وام معرفی می‌کنند. اول از همه بهتر است بانک ارائه‌دهنده وام را انتخاب کنید و بعد به سایت‌ها یا نزدیک‌ترین شعبه بانک مراجعه کنید. 

اگر ثبت‌نام به شکل حضوری است، به بانک بروید و فرم‌های مربوط به وام قرض‌الحسنه را پر کنید. ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه بانک رسالت به صورت آنلاین است. می‌توانید به سامانه بانک رسالت مراجعه کنید و مراحل ثبت‌نام و اعتبارسنجی را انجام دهید. 

میزان وام قرض الحسنه چقدر است؟

میزان وام قرض‌الحسنه در هر بانک متفاوت است و ممکن است هر سال تغییر کند. طبق آخرین خبرهای منتشرشده از بانک مرکزی، سقف وام‌های قرض‌الحسنه تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان وام بگیرند و بازپرداخت آن‌ها ۸۴ ماه است. 

نکته آخر

وام قرض‌الحسنه نوعی از تسهیلات بانکی کشور است که در بیشتر مواقع به ضامن احتیاج دارد. در این مقاله همه اطلاعات و شرایط لازم برای دریافت این وام را توضیح دادیم. در صورتی‌که شرایط دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه را ندارید، برای تامین هزینه‌های زندگی و خرید وسایل ضروری می‌توانید از اعتبار ازکی‌وام استفاده کنید. خرید اعتباری در سایت ازکی‌وام به ضامن احتیاج ندارد و کاملا آنلاین انجام می‌شود. 

سوالات متداول

آیا می‌توان بدون سپرده وام قرض‌الحسنه گرفت؟

بله، بعضی از بانک‌ها مثل بانک رسالت با استفاده از روش انتقال امتیاز، وام بدون سپرده می‌دهند.

برای چه مسائلی می‌توان از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده کرد؟

این تسهیلات برای تامین ابزار کار، رونق تولید، رفع نیازهای ضروری، ازدواج، کمک هزینه تحصیلی و تامین هزینه‌های درمان استفاده می‌شود.

کارمزد و بازپرداخت وام قرض‌الحسنه چقدر است؟

مبلغ کارمزد و مدت‌زمان بازپرداخت برای هر بانک متفاوت است؛ ولی معمولا کارمزد بین ۰ تا ۴ درصد شناور است. 

آیا همه افراد می‌توانند تسهیلات بدون بهره بگیرند؟

همه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند برای ثبت‌نام این وام اقدام کنند.