یکی از انواع وام‌های بانکی، وام دانشجویی است. دانشجوها می‌توانند با استفاده از این وام مخارج موردنیاز زندگی را تامین کنند یا وسایل لازم برای دانشگاه را بخرند. اگر امسال وارد دانشگاه می‌شوید یا از دانشجوهای قدیمی هستید، می‌توانید با داشتن مدارک دانشجویی و مدارک هویتی مثل کارت ملی برای دریافت تسهیلات مالی دانشجویی اقدام کنید. ما در این مقاله از وبلاگ ازکی‌وام درباره شرایط دریافت وام دانشجویی صحبت می‌کنیم و مدارک موردنیاز و نحوه بازپرداخت آن را توضیح می‌دهیم.

وام دانشجویی چیست؟

تسهیلات دانشجویی با همکاری صندوق رفاه دانشجویان و وزارت علوم به دانشجوها داده می‌شود و شامل وام‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت است. این وام‌ها کارمزد خیلی کمی دارند یا بدون کارمزد هستند، به همین دلیل بسیاری از دانشجوها برای خرید لپ‌تاپ و وسایل تخصصی رشته‌‌شان سراغ تسهیلات دانشجویی می‌روند.

 هر سال، صندوق رفاه دانشجویان مدارک و شرایط دریافت وام دانشجویی را اعلام می‌کند. طبق آخرین اعلامیه در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، علاوه‌بر ارائه مدارک لازم به ضامن هم احتیاج دارید.

مبلغ وام دانشجویی چقدر است؟

مبلغ وام دانشجویی چقدر است؟

مبلغ وام با توجه به نوع آن متفاوت است و به قرارداد بین صندوق رفاه و بانک بستگی دارد. به‌علاوه، مقطع تحصیلی دانشجوها در مبلغ نهایی وام تاثیر می‌گذارد. طبق اعلامیه سایت صندوق رفاه دانشجویی، مبلغ وام دانشجویی در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است. برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ هنوز مبلغ‌های جدید اعلام نشده است. همچنین، اگر متاهل هستید، مبلغ وام برای شما دو برابر دانشجویان مجرد است. در صورتی‌که دانشجوی دانشگاه آزاد هستید، برای دریافت وام باید به صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم و دانشگاه آزاد مراجعه کنید.

مقطع تحصیلی وام تحصیلی
کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای، دکترای پیوسته ۳ میلیون تومان
دکتری تخصصی ناپیوسته ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

مبلغ وام شهریه

کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای و دکترای پیوسته ۳ میلیون تومان
دکترای تخصصی ناپیوسته ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

مبلغ وام ضروری دانشجویی

نوع وام مبلغ وام ضروری دانشجویی
ازدواج ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
تولد فرزند دانشجوی متاهل ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
دانشجوی حادثه دیده در تصادف ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
دانشجوی مبتلا به بیماری خاص ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
بیماری خاص و پرهزینه یکی از اعضای تحت تکفل دانشجو ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
دانشجوی توان‌خواه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
خرید لوازم کمک آموزشی ۶ میلیون ۵۰۰ هزار تومان
دانشجویان برتر و نمونه کشوری ۴ میلیون تومان
دانشجویان قهرمان ورزشی ۴ میلیون تومان
حوادث و بلایای طبیعی ۴ میلیون تومان
فوت پدر و مادر، همسر یا فرزند دانشجو ۴ میلیون تومان

مبلغ وام ودیعه مسکن متاهلی برای دانشجویان

شهر محل تحصیل مبلغ وام
شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان
کلان شهرها ۷۰ میلیون تومان
سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان

 

شرایط دریافت وام دانشجویی چیست؟

نکته‌های زیر شرایط عمومی برای دریافت وام دانشجویی هستند. توجه کنید که برای گرفتن این وام شرایط ضامن‌ها و روزانه یا شبانه بودن را هم باید درنظر بگیرید.

  • متقاضی وام باید مسلمان باشد یا به یکی از ادیان رسمی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران معتقد باشد.
  • نیاز مالی شما توسط معاونت دانشجویی تشخیص داده می‌شود. بنابراین باید از نظر مالی در اولویت باشید.
  • صلاحیت اخلاقی و رعایت شئون دانشجویی در گرفتن وام مهم است.
  • متقاضی وام نباید از بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه و وام موسسه‌های دیگر استفاده کرده باشد.
  • متقاضی وام نباید شاغل و حقوق بگیر باشد. البته کار دانشجویی در این شرط قرار نمی‌گیرد.
  • وام‌گیرنده باید سند و ضامن معتبر داشته باشد.
  • اگر دانشجو در نیم‌سال تحصیلی مشروط شده باشد، فقط نیمی از مبلغ وام را می‌تواند دریافت کند. به این دانشجوها، وام مسکن و حق اولاد به طور کامل پرداخت می‌شود.
  • دانشجوهای ورودی جدید بدون شرط معدل می‌توانند وام بگیرند.

تاثیر سنوات بر وام دانشجویی

وام دانشجویی چیست؟ شرایط و مدارک مورد نیاز

به‌طور کلی سنوات تحصیلی یکی از شرط‌های دریافت وام از دانشگاه است. یعنی شما باید طبق برنامه دانشگاه و وزارت علوم، درس‌های دانشگاه را گذرانده باشید تا بتوانید درخواست وام دهید. 

مثلاً، اگر دانشجوی ترم چهارم هستید، برای گرفتن وام باید واحدهای این ترم را پاس کنید. در صورتی‌که به ترم‌های بیشتری احتیاج داشته باشید، نمی‌توانید وام بگیرید. تعداد سنوات تحصیلی برای دانشجوهای کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر ۲ سال تحصیلی است و دانشجوهای کارشناسی پیوسته هم به حداکثر ۴ سال تحصیلی نیاز دارند. 

اگر حین زمان دانشجویی، مرخصی تحصیلی داشته باشید و مرخصی شما تایید شده باشد، زمان مرخصی جزو دوره تحصیلی حساب نمی‌شود. اگر تا به حال از وام دانشجویی استفاده نکرده باشید، مدت زمان تحصیل جزو سنوات تحصیلی حساب می‌شود و می‌توانید از بقیه دوره استفاده کنید.

نحوه دریافت وام برای دانشجویان

اگر در شهری غیر از شهر خودتان درس می‌خواهید، می‌توانید به سایت ثبت‌نام وام دانشجویی بروید و فرم ثبت‌نام را تکمیل کنید. دانشجوهای دانشگاه‌های پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد و دانشگاه غیرانتفاعی هم می‌توانند برای ثبت‌نام به سایت مراجعه کنند. 

در مرحله اول باید در سایت تسهیلات دانشجویی ثبت‌نام کرده و نوع وام را انتخاب کنید. ثبت‌نام در سایت با کد ملی و شماره موبایل انجام می‌شود. در مرحله بعد، باید کد احراز هویت را وارد کنید و بعد از وارد کردن نام و شماره موبایل، وارد بخش تکمیل اطلاعات شوید. در این بخش، اطلاعاتی مثل شماره شناسنامه، آدرس، شماره حساب و شماره شبا را وارد می‌کنید. 

در بخش مقطع تحصیلی هم باید اطلاعات مربوط به دانشگاه، رشته تحصیلی، شماره دانشجویی و ترم ورودی را بنویسید. بعد از ثبت‌نام، اطلاعات شما توسط وزارت علوم بررسی می‌شود و بعد از تایید مبلغ وام به حساب شما واریز می‌شود.  

نرخ بهره وام چقدر است؟

سود وام دانشجویی ۴ درصد است. براساس قوانین صندوق رفاه دانشجویی، این صندوق می‌تواند در ابتدا به اندازه ۴ درصد از شما سود بگیرد. این سود قبل از شروع پرداخت قسط‌ها از شما گرفته می‌شود.

ضامن‌های مورد نیاز

ضامن‌های وام دانشجویی باید از شرایط خاصی برخوردار باشند و کارمند رسمی باشند. در این بخش، افراد واجد شرایط برای ضمانت را معرفی می‌کنیم.

  • کارمندان رسمی و پیمانی سازمان‌های اجرایی و کارمندان قراردادی با حداقل ۵ سال سابقه کار
  • هیأت علمی رسمی دانشگاه آزاد و کارمندان رسمی و قراردادی دانشگاه با حداقل ۵ سال سابقه کار
  • کارمندان رسمی و پیمانی سازمان‌های زیرمجموعه قوه مقننه و کارمندان قراردادی با حداقل ۵ سال سابقه کار
  • کارمندان رسمی و پیمانی قوه قضائیه و کارمندان قراردادی با حداقل ۵ سال سابقه کار
  • سردفترهای اسناد رسمی، ازدواج و طلاق در صورتی‌که از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مجوز داشته باشند.
  • کارمندان استخدامی نیروهای مسلح
  • بازنشسته‌های کشوری و لشگری و مستمری بگیران تامین اجتماعی
  • کسانی که از بنیاد شهید و امور ایثارگران حقوق می‌گیرند.
  • کارکنان دائمی بانک‌ها با حداقل ۵ سال سابقه کار

نحوه بازپرداخت چگونه است؟

نکته مهم در بازپرداخت قسط‌ها این است که شما نباید شاغل باشید و قسط‌های وام را در زمان دانشجویی پرداخت کنید. اگر صندوق رفاه متوجه شود که قوانین را زیر پا گذاشتید، می‌تواند از شما خسارت بگیرد. 

به‌علاوه، اگر بعد از دریافت وام شاغل شوید، باید همه مبلغ وام را به صورت یک جا پرداخت کنید و به مبلغ وام هم سود ۴ درصدی اضافه می‌شود. همچنین، درصورتی‌که بعد از دریافت وام ترک تحصیل کنید، تا ۳ ماه بعد از انصراف فرصت دارید که وام را به صورت یک جا پرداخت کنید. 

بعضی از دانشجوها بعد از فارغ‌التحصیلی بدون وقفه وارد مقطع بعدی می‌شوند، اگر این افراد وام خودشان را کامل پرداخت کنند، به آن‌ها کارمزدی تعلق نمی‌گیرد. اما با پرداخت نیمی از هزینه وام، باید کارمزد ۲ درصد پرداخت کنند. 

گروهی از دانشجوها جزو دانشجوهای از کارافتاده و صعب‌العلاج هستند، در صورتی‌که این افراد حین تحصیل دچار از کارافتادگی شوند، بدهی‌ها و جریمه‌ها به آن‌ها بخشیده می‌شود. نکته آخر اینکه دانشجوهای نابینا و ناشنوا بعد از ۲ سال باید اقساط وام را پرداخت کنند.

انواع وام‌های دانشجویی

به‌ طور کلی، انواع وام‌های بانکی دانشجویی شامل وام ضروری، وام تحصیلی، وام دکتری، وام شهریه و وام ودیعه مسکن هستند. در این بخش، هر کدام از این وام‌ها را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم.

وام ضروری

این وام به دانشجوهای روزانه دانشگاه‌های دولتی، مرکزهای وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای داده می‌شود. اگر حین تحصیل رویداد خاصی رخ دهد یا دچار حادثه شوید، می‌توانید از وام ضروری استفاده کنید. همچنین این وام به دانشجوهای برتر و قهرمان‌های ورزشی هم تعلق می‌گیرد.

وام دکتری

این وام از طرف منابع صندوق رفاه و بانک‌های طرف قرارداد با صندوق داده می‌شود. اگر یک بار از وام صندوق رفاه استفاده کرده‌اید، باز هم می‌توانید معرفی‌نامه بگیرید و در بانک پرونده تشکیل دهید.

وام شهریه

اگر دانشجوی شبانه هستید یا در دانشگاه‌های پیام‌ نور، جامع علمی و کاربردی، دانشگاه آزاد، موسسه‌های غیرانتفاعی و مراکز وابسته دستگاه‌های اجرایی درس می‌خوانید، می‌توانید از صندوق رفاه دانشجویی و بانک قرض الحسنه مهر ایران وام بگیرید. این وام فقط برای پرداخت شهریه است و به حساب دانشگاه واریز می‌شود.

وام ودیعه مسکن

در صورتی‌که متاهل هستید یا خوابگاه ندارید، می‌توانید از وام ودیعه مسکن استفاده کنید. کسانی‌ که خوابگاه ندارند، ولی سند تعهد و اجار‌ه‌نامه دارند، می‌توانند با کد رهگیری برای دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کنند. 

نکته مهم اینکه دانشجوهایی که در آخرین نیم‌سال تحصیلی هستند، نمی‌توانند این وام را بگیرند. همچنین، فقط یکی از زوج‌های دانشجو می‌تواند از تسهیلات مسکن دانشجویی استفاده کند.

وام بانک ملی

این وام مخصوص دانشجوهای دانشگاه آزاد است و با معرفی‌نامه دانشگاه داده می‌شود. اگر در یکی از شعبه‌‌های دانشگاه آزاد درس می‌خوانید، با مراجعه به یکی از شعبه‌های بانک ملی می‌توانید وام بگیرید. 

مبلغ وام برای دانشجوهای کاردانی ۵ میلیون تومان و برای دانشجوهای کارشناسی ۱۰ میلیون تومان است. دانشجوهای ارشد و دکترا هم می‌توانند ۱۵ و ۴۰ میلیون تومان وام بگیرند. نکته مهم اینکه در دوران تحصیل فقط یک بار می‌توانید از وام بانک ملی استفاده کنید؛ ولی با گرفتن این وام باز هم امکان گرفتن وام صندوق رفاه دانشجویی را دارید.

وام ازدواج دانشجویی

اگر در دوران دانشجویی ازدواج کنید، می‌توانید با ارائه کپی سند ازدواج از صندوق رفاه دانشجویان وام بگیرید. این وام فقط یک بار در دوران تحصیل به شما داده می‌شود و نباید بیشتر از یک سال زمان عقدتان گذاشته باشد.

وام خرید گوشی و لپ‌تاپ

این وام مخصوص دانشجویان پیام نور است. این دانشجوها می‌توانند با مدارک دانشجویی به بانک مهر ایران مراجعه کنند و تا سقف ۲۰ میلیون تومان وام بگیرند. اگر شرایط دریافت این وام را ندارید، می‌توانید با اعتبار ازکی‌وام آخرین مدل‌های گوشی و لپ‌تاپ را قسطی بخرید. 

وام خرید خودرو

دانشجوهای دانشگاه آزاد می‌توانند برای خرید خودرو وام بگیرند. برای دریافت وام خودرو به سایت صندوق رفاه دانشجویان مراجعه کنید و فرم‌های خواسته شده را تکمیل کنید. وام خرید خودرو فقط یک بار به دانشجوها داده می‌شود.

با وام مخصوص دانشجویان مخارج دانشگاه را پرداخت کنید

وام به شما کمک می‌کند که با خیال راحت درس بخوانید و برای تامین هزینه‌های شهریه و خرید لوازم دانشگاه نگران نباشید. در این مقاله اطلاعات مربوط به وام دانشجویان را به طور کامل شرح دادیم. اگر شرایط دریافت وام دانشجویی را دارید، می‌توانید با شروع سال تحصیلی برای گرفتن وام اقدام کنید؛ در غیر این صورت ما استفاده از اعتبار ازکی‌وام را پیشنهاد می‌کنیم. با استفاده از این اعتبار می‌توانید لوازم ضروری دانشگاه مثل لپ‌تاپ، تبلت و گوشی هوشمند را خریداری کنید.

سوالات متداول

مبلغ وام برای دانشجوها چقدر است؟

مبلغ وام با توجه به مقطع دانشجو و نوع وام متفاوت است. همچنین، صندوق رفاه دانشجویی در ابتدای سال تحصیلی مبلغ وام را اعلام می‌کند.

از کجا می‌توان برای تسهیلات مالی دانشجویی درخواست داد؟

اول در پورتال دانشجویی صندوق رفاه ثبت‌نام کنید و بعد با هماهنگی با اداره رفاه دانشجویی دانشگاه وام بگیرید.

برای گرفتن وام به چه مدارکی احتیاج دارید؟

کپی کارت دانشجویی، کپی کارت ملی، کپی شناسنامه، اصل سند تعهد محضری و فرم‌های درخواست مدارک دریافت وام دانشگاه هستند.

آیا مشروط شدن در گرفتن وام تاثیر دارد؟

اگر دانشجوهای روزانه یک ترم مشروط شوند، می‌توانند از وام دانشجویان استفاده کنند.