اگر بخواهید از بانک یا نهادهای مالی دیگر، تسهیلات یا اعتبار دریافت کنید، نمره و رتبه‌ی اعتباری خوب جزو مواردی است که به آن نیاز دارید. درواقع اگر رتبه‌ی اعتباری شما پایین باشد، نهاد ارائه‌دهنده‌ی تسهیلات، ریسک عرضه‌ی آن را به شما نمی‌پذیرد. به همین دلیل لازم است تلاش کنید که نمره و رتبه‌ی اعتباری خوبی داشته باشید. با خواندن این مطلب می‌توانید مطلع شوید که اعتبارسنجی شما براساس نمره و رتبه‌ی اعتباری به چه شکل انجام می‌شود، چگونه می‌توان آن را بهبود بخشید و به چه دلایلی ممکن است اعتبارسنجی شما برای دریافت اعتبار در ازکی‌وام تایید نشود.

اعتبارسنجی سابقه‌ی فعالیت بانکی

گزارش اعتباری شما از سال ۱۳۸۸ به بعد توسط شرکت مشاوره‌ی رتبه‌بندی ایران صادر می‌شود. این گزارش حاوی اطلاعات هویتی و اعتباری شما، بیانگر روند بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی و ایفای تعهدات شماست.

یکی از مراحل لازم برای ثبت درخواست اعتبار در ازکی‌وام هم سپری کردن مرحله‌ی اعتبارسنجی است و همان‌طور که گفته شد توسط شرکت رتبه‌بندی ایران انجام می‌شود. در این فرایند ممکن است اعتبارسنجی شما در ازکی‌وام به دلایل زیر موردتایید نباشد:

۱-داشتن اقساط معوق

عدم پرداخت به‌موقع اقساط باعث ایجاد نمره‌ی منفی برای شما خواهد شد و رتبه‌ی اعتباری شما را کاهش می‌دهد. برای اینکه با مفهوم اقساط معوق آشنا شوید لازم است که درباره انواع مطالبات بانکی مانند مطالبات سررسید گذشته، معوقه و مشکوک‌الوصول توضیح کوتاهی به شما ارائه دهیم:

مطالبات سررسید گذشته:

مطالباتی که از تاریخ سررسید بدهی یا تاریخ قطع بازپرداخت اقساط آن، بیش از ۲ ماه گذشته و از ۶ ماه تجاوز نکرده است.

مطالبات معوق:

مطالباتی که بیش از ۶ ماه و کمتر از ۱۸ ماه از تاریخ سررسید یا تاریخ قطع بازپرداخت اقساط آن سپری شده است.

مطالبات مشکوک‌الوصول:

مطالباتی که بیش از ۱۸ ماه از تاریخ سررسید یا از تاریخ قطع بازپرداخت اقساط آن گذشته است.

درصورتی‌که شما در گزارش اعتباری خود دارای مطالبات معوق یا اقساط سررسید گذشته هستید، باید آنها را به‌صورت کامل تسویه کنید. بعد از اینکه به‌مدت ۶ تا ۱۲ ماه به‌صورت منظم اقساط خود را پرداخت کنید، رتبه‌ی شما افزایش می‌یابد.

زمانی‌که اقساط معوقه خود را پرداخت کردید، برای دریافت اعتبار در ازکی‌وام می‌توانید پس از یک ماه مجددا اقدام کنید.

۲- داشتن چک برگشتی

اگر دارای چک برگشتی هستید، این مورد در سابقه‌ی اعتباری شما درج شده و امتیاز منفی آن رتبه‌ی اعتباری شما را پایین می‌‌آورد. دراین‌صورت باید با مراجعه به شعبه‌ی بانک، درخواست رفع سوءاثر خود را ثبت کنید. پس از اینکه مستندات لازم را برای رفع سوءاثر به بانک ارائه دادید، تا ۷ یا حداکثر ۱۰ روز کاری مراحل رفع سوءاثر چک برگشتی شما انجام می‌شود.

پس از رفع سوءاثرِ چک برگشتی خود می‌توانید برای دریافت اعتبار در ازکی‌وام، پس از یک ماه مجددا درخواست خود را ثبت کنید.

۳- تعداد زیاد تسهیلات جاری شما (به‌عنوان ضامن یا متقاضی اصلی)

ممکن است در زمان ثبت درخواست خود در ازکی‌وام، ضمانت چند تسهیلات را برعهده گرفته باشید یا خودتان چند وام در جریان داشته باشید؛ احتمال دارد اعتبارسنجی شما به همین دلیل تایید نشود. برای برطرف کردن این مسئله درصورتی که در بخش خوداظهاری درآمد قابل‌اثبات بالاتری ارائه دهید می‌توانید درخواست اعتبار خود را دوباره ثبت کنید، در غیر این صورت برای ثبت مجدد درخواست اعتبار لازم است منتظر بمانید تا تعداد تسهیلات جاری شما کمتر شود.

اعتبارسنجی مدارک هویتی و شغلی

پس از اینکه اعتبارسنجی شما درصورت نداشتن اقساط معوقه و چک برگشتی توسط شرکت رتبه‌بندی ایران تایید شد، می‌توانید مراحل بعدی دریافت اعتبار را در ازکی‌وام طی کنید. پس از این مرحله لازم است برخی مدارک هویتی و شغلی خود را بارگذاری کنید. مدارک شما در این مرحله هم تنها به‌منظور احراز هویت شما بررسی می‌شود. ازکی‌وام طرح‌های اعتباری متنوعی ارائه می‌دهد که هر کدام از آن‌ها شرایط متفاوتی برای احراز دارند. به‌طور مثال احراز هویت شغلی در دو طرح‌ حکمت (۲۵ میلیون تومانی) و پایا (۵۰ میلیون تومانی) با هم متفاوت است.

در ادامه به مواردی که منجر به رد شدن اعتبارسنجی در هرکدام از این طرح‌ها می‌شوند اشاره کرده‌ایم.

دلایل رد شدن اعتبارسنجی در مدارک شغلی

ممکن است بنا به دلایلی احراز هویت شغلی شما از سوی کارشناسان ما تایید نشود که در این بخش موارد رایج را توضیح می‌دهیم؛ موارد زیر در هر دو طرح حکمت و پایا ممکن است رخ دهد.

۱- نسبت درآمد ماهیانه به هزینه‌های جاری

میزان درآمد یکی از موارد مربوط به احراز هویت شغلی افراد در ازکی‌وام است. ممکن است در برخی مواقع نسبت درآمد ماهیانه‌ی شما با هزینه‌های جاری همخوانی نداشته باشد و همین امر باعث رد شدن اعتبارسنجی و عدم امکان دریافت اعتبار شود. البته اگر بتوانید درآمد قابل اثبات بیشتری را ارائه دهید، اعتبارسنجی شما تایید می‌شود و مراحل دریافت اعتبار را طی خواهید کرد.

۲- عدم تطابق نام دارنده‌ی چک با درخواست‌کننده

عدم تطابق نام دارنده‌ی چک با نام درخواست‌دهنده هم یکی از دلایل رد شدن اعتبارسنجی شما در ازکی‌وام است که برای حل این مسئله لازم است چک‌هایی که ارائه می‌دهید به نام خودتان باشد.

۳-پایین بودن رتبه‌ی اعتبارسنجی

نمره‌ی‌ اعتباری یا امتیاز اعتباری در ازکی‌وام عددی بین ۰ و ۱۰۰۰ است که بر اساس بالا یا پایین بودن این امتیازها درخواست شما برای دریافت اعتبار بررسی می‌شود. درصورتی‌که رتبه‌ی اعتبارسنجی شما کمتر ۲۵۰ باشد، اعتبار شما مورد تایید نیست و درخواستتان لغو خواهد شد. شما می‌توانید در این شرایط وضعیت اعتباری‌تان را جهت بهبود بخشیدن بررسی کنید. برای اینکه بدانید چگونه می‌توانید نمره‌ی اعتباری خود را بهبود دهید، به این لینک مراجعه کنید.

مواردی که ممکن است باعث رد شدن اعتبارسنجی شما در طرح حکمت شود:

۱- موقعیت شغلی اظهار شده‌ی شما

برخلاف طرح پایا که همه‌ی گروه‌های شغلی با ارائه‌ی جواز کسب یا فیش حقوقی می‌توانند درخواست اعتبار دهند، در طرح حکمت اگر شغلی با درآمد ثابت نداشته باشید یا به‌طور مثال دانشجو یا خانه‌دار باشید یا در کسب‌وکارهای خدماتی مانند آرایشگاه، کافی‌نت، خرازی، مشاور املاک، تاکسی سرویس یا مشاغل روستایی فعالیت کنید امکان ارائه‌ی اعتبار به شما وجود ندارد.

۲- مدت‌زمان اشتغال در یک مکان مشخص

از مواردی که برای احراز هویت شغلی خود در طرح حکمت ارائه می‌دهید، سوابق بیمه‌ی شماست. این سوابق نشان می‌دهد که شما در محل کار فعلی خود به‌مدت مشخص مشغول به کار هستید. برای اینکه اعتبارسنجی شما در ارائه‌ی این مدرک تایید شود، لازم است که سه ماه از مد‌ت‌زمان اشتغال شما در محل کار کنونی‌تان گذشته باشد.

البته این مورد استثنا هم دارد؛ اگر شما به مدت یک ماه و بلافاصله از شغل قبلی‌تان وارد شغل جدید شده باشید، به طوری‌که وقفه‌ای بین مدت‌زمان سابقه‌ی بیمه‌ی شما ایجاد نشده باشد، امکان ارائه اعتبار به شما وجود دارد.

اگر نقص مدارک داشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟

در همه طرح‌های اعتباری اگر مدارک شما ناقص باشد و به‌عنوان مثال فیش حقوقی یا سوابق ریز دستمزد بیمه‌ی خود را به‌درستی بارگذاری نکرده باشید، کارشناسان ما در تماس تلفنی در رابطه با نقص مدرک‌تان به شما توضیحاتی ارائه می‌دهند تا بتوانید با اصلاح مدارک خود، مجدد آنها را بارگذاری کنید. اما درصورتی‌که نقص مدرک شما قابل اصلاح نباشد، درخواست شما تایید نخواهد شد.

دریافت اعتبار ازکی‌وام و خرید اقساطی

حالا که به درک بهتری از اعتبارسنجی در ازکی‌وام رسیده‌اید، می‌توانید با مراجعه به سایت ازکی‌وام طرح موردنظر خود را انتخاب و مدارک موردنیاز خود را بارگذاری کنید. پس از دریافت اعتبار می‌توانید از فروشگاه‌های همکار ازکی‌وام به‌صورت اعتباری خرید کنید. دقت داشته باشید که تمامی فرایندهای اعتبارسنجی و دریافت اعتبار در ازکی‌وام به‌صورت کاملا آنلاین انجام می‌شود و در هیچکدام از مراحل حتی خرید از فروشگاه‌ها هم نیازی به مراجعه‌ی حضوری نیست.