چگونگی مدیریت مخارج خانه یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر خانواده‌ای باید به آن توجه داشته باشد. از آنجا که درآمد خانواده‌ها محدود است، خرج‌کردن بی‌رویه می‌تواند به نداشتن پس‌انداز منجر شود؛ درنتیجه زمانی‌که اعضای خانواده نیازمند مبلغی پول برای موارد غیر قابل پیش‌بینی مانند خرید یک وسیله، انجام کارهای درمانی یا هر چیز دیگری باشند، با مشکل مواجه خواهند شد. 

به‌نظر می‌رسد همین موضوع برای پی‌بردن به اهمیت بسیار زیاد چگونگی مدیریت مخارج خانه کافی باشد. در ادامه شما را با راهکارهایی برای مدیریت بهتر خرج و مخارج آشنا خواهیم کرد که می‌تواند برای هر خانواده‌ای کارآمد و مؤثر باشد. به‌کارگیری این راه‌حل‌ها به شما کمک می‌کند تا بین دخل و خرج خود تناسب برقرار کنید و به این شکل قادر به پس‌انداز باقی‌مانده‌ی پول خود باشید.

۱- برای خرج‌کردن هر ریال از پول خود برنامه‌ریزی داشته باشید

برنامه‌ریزی برای خرج‌کردن پول موضوعی بسیار تکراری و کلیشه‌ای است، اما خواه‌ناخواه تا زمانی که به آن عمل نکنید، همیشه با مشکلاتی در چگونگی مدیریت مخارج خانه مواجه خواهید شد. نداشتن برنامه‌ریزی مناسب برای خرج درآمد می‌تواند به مشکلاتی مانند تهیه‌ نکردن همه‌ی نیازهای خانواده، خرج‌کردن بیش‌ازحد برای امور غیرضروری و بازماندن از خرج‌های ضروری یا ناتوانی برای پس‌انداز باشد.

برای مدیریت بهتر مخارج خانه باید همه‌ی مخارج خود را در چند دسته تقسیم‌بندی کنید. این دسته‌ها شامل مخارج لازم برای هر ماه، مخارج لازم برای اهداف میان‌مدت و مخارج لازم برای اهداف بلندمدت است؛ درنتیجه شما با انجام این کار دیدگاهی کلی به تمامی هزینه‌های پیش‌روی خود خواهید داشت.

مدیریت مخارج خانه

۲- خرج و مخارج خانواده را بودجه‌بندی کنید

بودجه‌بندی صحیح مخارج خانه و خانواده به شما کمک می‌کند تا مخارج ضروری‌تر را در اولویت پرداخت قرار دهید؛ برای مثال تصور داشته باشید که هم‌زمان یکی از اعضای خانواده‌ی شما بیمار شده و فردی دیگر از خانواده‌تان نیاز به خرید لباس دارد. در این حالت، مراجعه به پزشک و انجام کارهای درمانی در اولویت بالاتری قرار خواهد داشت؛ درنتیجه با یک بودجه‌بندی درست می‌توانید بدون ایجاد هیچ مشکلی به خرج‌های ضروری‌تر بپردازید.

درواقع بودجه‌بندی یک راه مناسب برای تعیین اولویت‌ها و زمان احتمالی برآورده‌کردن هرکدام از آن‌هاست. همچنین با انجام این کار شما می‌دانید چه مقدار از درآمدتان را باید دقیقا در چه جایی خرج کنید. بدون داشتن بودجه‌بندی مناسب، هیچ‌گاه موفق به یادگیری چگونگی مدیریت مخارج خانه نخواهید بود.

۳- قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود

غیر از تمامی خرج و مخارجی که در طول ماه دارید، لازم است هر ماه بخشی از درآمد خود را به پس‌اندازکردن اختصاص بدهید. بهتر است بدانید برخلاف تصور عموم مردم، پس‌انداز به معنای نگه‌داشتن قسمت اضافی درآمد نیست، بلکه شما با هر میزان درآمد و مخارج باید به‌صورت ماهانه پس‌انداز کنید.

قناعت و صرفه‌جویی در بیشتر موارد به شما کمک خواهد کرد تا مبلغ زیادی پول را پس‌انداز کرده و برای کارهایی مانند سفررفتن یا تهیه‌ی لوازم موردعلاقه‌ی خود و فرزندانتان خرج کنید؛ البته توجه داشته باشید که پس‌اندازکردن شما باید برنامه‌ای مشخص داشته باشد؛ یعنی هدف خاصی را معین کرده و برای مدت‌زمان مشخصی به‌طور مرتب پس‌انداز کنید.

برای مثال اگر می‌خواهید تا شش‌ماه دیگر به سفر بروید، برای تحقق‌بخشیدن به خواسته‌ی خود باید هر ماه به مدت شش‌ماه مبلغ مشخصی را پس‌انداز کنید. خرج‌کردن این مبلغ در هر راه دیگری پس‌اندازکردن شما را کاملا بیهوده خواهد کرد.

۴- سرمایه‌گذاری کنید

سرمایه‌گذاری به معنای به گردش درآوردن بخشی از درآمد ماهانه به‌منظور کسب سود است. خیلی‌ها سرمایه‌گذاری را با پس‌انداز‌کردن اشتباه می‌گیرند؛ درحالی‌که این دو تفاوت زیادی با هم دارند. در پس‌اندازکردن، شما مبلغ مشخصی را در حساب بانکی خود نگهداری می‌کنید و در مدت نگهداری این پول، چیزی از آن کم نشده و چیزی به آن اضافه نمی‌شود. همچنین پولی که پس‌انداز کرده‌اید، همیشه در دسترس شما خواهد بود و هر زمان مایل باشید قادر به استفاده از آن خواهید بود.

در سرمایه‌گذاری پول شما در بازار بورس، انجام یک کار تولیدی و غیره به گردش درآمده و می‌توانید سود حاصل از آن را دریافت کنید؛ البته در بعضی مواقع ممکن است سرمایه‌گذاری شما دچار ضرر و زیان شده و از مبلغ سرمایه شما کاسته شود. برای کسب اظلاعات بیشتر درباره‌ی سرمایه‌گذاری و پس‌انداز می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

راهکاری به‌صرفه برای مدیریت مخارج خانه

با افزایش روزافزون قیمت اجناس، خانه، ماشین و غیره پس‌اندازکردن دیگر نمی‌تواند راهکاری معقول برای رسیدن به خواسته‌های شما باشد. این امکان وجود دارد که شما به‌مدت چند ماه بخشی از درآمد خود را به‌منظور خرید تلویزیون، گوشی موبایل یا هر وسیله‌ی دیگری پس‌انداز کنید، اما در پایان این چند ماه قیمت آن وسیله از مقدار پیش‌بینی‌شده توسط شما بیشتر شده باشد. 

آنچه در این مقاله درباره‌ی چگونگی مدیریت مخارج خانه به شما گفته شد، مسلما در این زمینه کارآمد نخواهد بود یا مدت‌زمان بیشتری برای تحقق اهداف شما نیاز خواهد داشت. ما در ازکی‌وام تلاش کرده‌ایم با ارائه‌ی خدمات اعتباری یا فراهم‌کردن فرصت خرید اقساطی به حل این مشکلات کمک کنیم. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ازکی‌وام بدون نیاز به ضامن از خدمات اعتباری استفاده کنید یا اجناس موردنظر خود را به‌صورت قسطی از فروشگاه‌های همکار ازکی‌وام خریداری کرده و اقساط آن را به‌صورت بلندمدت بپردازید.

با استفاده از خدمات اعتباری ازکی‌وام می‌توانید پیش از افزایش قیمت کالا یا خدمات موردنظر خود آن را خریداری کرده و به این شکل بخشی از پول خود را در بلندمدت ذخیره کنید. تمامی دارندگان چک صیادی قادر به استفاده از این خدماتی که توسط ازکی‌وام ارائه می‌شوند، خواهند بود.