چک‌هایی که از فروردین‌ماه ۱۴۰۰ صادر شده‌اند، باید به‌صورت الکترونیکی ثبت شوند. همان چک‌هایی که بنفش‌رنگ هستند و به چک‌های صیادی جدید معروفند. برای دریافت اعتبار از طریق برخی طرح‌های ازکی وام نیز به ارائه‌ی چک جدید صیادی نیاز است. این چک‌ توسط کارشناسان ازکی‌وام بررسی می‌شود و اگر بدهی نداشته باشید، چک تایید می‌شود. به منظور ارائه‌ی چک صیادی در ازکی‌وام باید اطلاعات آن را در اپلیکیشن‌های پرداختی و سامانه صیاد ثبت کنید.

در این مقاله به شما یاد می‌دهیم که چگونه می‌توانید این کار را از طریق اپلیکیشن‌ها و کاملا آنلاین انجام دهید. اگر تاکنون دسته چک دریافت نکرده‌اید، نیز می‌توانید از لینک زیر راهنمای دریافت دسته چک را ببینید.

ثبت چک صیادی در اپلیکیشن‌های پرداخت بانکی

طبق اطلاعات بانک مرکزی، ثبت چک صیادی در اپلیکیشن‌های آپ، تاپ، ۷۲۴ و در موبایل‌بانک و اینترنت‌بانک  هر بانکی نیز قابل انجام است. در ادامه ثبت چک صیادی در اپلیکیشن‌ها را توضیح می‌دهیم.

ثبت چک صیادی در اپلیکیشن

۱-اولین مرحله، دانلود آخرین نسخه‌ی برنامه‌ای است که می‌خواهید از طریق آن چک خود را ثبت کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید برنامه‌ی آپ را مطابق با سیستم عامل تلفن همراهتان دانلود کنید. اگر این برنامه را روی گوشی دارید و مدت زیادی است که با آن کار نکرده‌اید، بهتر است برنامه را پاک کرده و دوباره دانلود کنید. درصورتی که سیستم عامل لپ‌تاپ یا گوشی شما iOS باشد، می‌توانید مراحل را در وب اپلیکیشن هم انجام دهید.

چک صیادی در آپ
ثبت چک

۲- در آخرین نسخه‌ی اپلیکیشن آپ و دومین اسلاید برنامه می‌توانید گزینه‌ی چک صیادی را ببینید. با کلیک روی این قسمت وارد سامانه چک صیادی می‌شوید و می‌توانید توضیحات اولیه را ببینید. توضیحات را با دقت بخوانید و وارد مرحله‌ی بعدی شوید.

بررسی چک صیادی در آپ

۳- حالا صفحه‌ی اصلی و گزینه‌های سامانه‌ی چک صیادی را می‌توانید در برنامه ببینید. روی گزینه‌ی ثبت چک کلیک کرده و اطلاعات چک را وارد کنید. در این قسمت، شناسه‌ی ۱۶ رقمی چک را در قسمت مخصوص بنویسید. شناسه‌ی ۱۶ رقمی صیاد در قسمت چپ چک نوشته شده است. روی چک یک کد قابل اسکن هم وجود دارد. می‌توانید روی گزینه‌ی اسکن کد تصویری کلیک کنید تا اطلاعات چک بارگذاری شود.

چک صیادی و خرید اقساطی

۴- آخرین مرحله وارد‌کردن اطلاعات بانکی است. در این قسمت باید، رمز دوم یک بار مصرف، شماره کارت، تاریخ انقضا و شماره CVV2 را بنویسید. در نهایت، روی گزینه‌ی استعلام کلیک کنید.

هنگام ثبت چک این نکته‌ها را رعایت کنید

این نکات معمولا در بیشتر اپلیکیشن‌های پرداختی باید رعایت شود:

  • برای اینکه مراحل احراز هویت هنگام ثبت چک به درستی انجام شود، باید سیم‌کارت گوشی به نام خودتان باشد.
  • اطلاعات بانکی مثل شماره‌ی کارت، شماره‌ی CVV2، رمز دوم، تاریخ چک و مبلغ چک را به دقت وارد کنید.
  • برای ثبت چک در برنامه‌ی آپ باید کارت شما از قبل در این اپلیکیشن ثبت شده باشد.

علاوه‌بر آپ ثبت چک را از برنامه‌ی تاپ نیز می‌توانید انجام دهید که از طریق مراحل زیر امکان‌پذیر است:

۱-برای دیدن بخش سامانه‌ی چک صیاد در برنامه‌ی تاپ باید به آخرین قسمت برنامه اسکرول کنید.

آپ

۲- با کلیک روی این بخش، اطلاعات کد ملی و تاریخ تولد را وارد کنید و وارد مرحله‌ی بعد شوید. در این قسمت، گزینه‌های مختلفی به نام ثبت چک، استعلام صادرکننده‌ی چک، تایید یا رد چک توسط گیرنده، انتقال چک، استعلام وضعیت اعتباری چک و استعلام اطلاعات چک توسط دارنده وجود دارند.

انتقال چگ صیادی

۳- روی گزینه‌ی ثبت چک کلیک کنید و شماره‌ی صیاد یا شناسه ۱۶ رقمی را وارد کنید.

شناسه صیادی

نکته آخر

فرقی نمی‌کند چک صیادی را در کدام اپلیکیشن ثبت کنید، نکته‌ی مهم این است که مراحل را به دقت انجام دهید. با ثبت چک صیادی در این اپلیکیشن‌ها خوش‌حسابی و سابقه‌ی بانکی شما بررسی می‌شود و با خیال راحت می‌‌توانید از فروشگاه‌های همکار ازکی‌وام خرید کنید.