اسم بیمه شخص ثالث را احتمالا در بسیاری از متون بیمه‎ای یا تبلیغات شبکه‎های اجتماعی شنیده‌اید. کاربرد اصلی این بیمه برای رانندگان و جبران خسارت آن‎ها در هنگام تصادف احتمالی است. این بیمه یکی از مسئولیت‎های اجباری دارنده وسیله نقلیه هم محسوب می‎شود، یعنی اگر وسیله نقلیه دارید «باید» بیمه شخص ثالث هم داشته باشید و به موقع هم تمدیدش کنید. در غیر این صورت مطابق قانون بیمه اجباری خودرو، جریمه خواهید شد.

اما بیمه شخص ثالث چیست و چه افراد و اتفاقاتی را پوشش می‌دهد؟ در چه مواردی می‎توانیم خسارت خودمان را از بیمه‌کننده دریافت کنیم و حدود قیمت این بیمه چقدر است؟ در این مطلب بیمه خودرو (شخص ثالث) را زیر ذره‌بین می‌بریم و ارائه‌کنندگان آن را هم می‌شناسیم. اگر به تازگی ماشین خریده‌اید و هنوز بیمه مناسبتان را پیدا نکرده‌اید، این مطلب برای شماست.

بیمه شخص ثالث چیست؟ 

 

شخص ثالث یکی از انواع بیمه خودرو است که حوادث رانندگی را پوشش می‌دهد. اما چرا اسمش «شخص ثالث» است؟ 

موقعیتی را تصور کنید که در آن با خودرویتان با یک خودرو یا فرد دیگر تصادف کرده است. در این وضعیت شما شخص اول، شرکت بیمه شخص ثانی (پرداخت‌کننده خسارت) و فرد زیان‎‌دیده شخص ثالث یا نفر سوم است. شرکت بیمه شما می‎تواند به هر فرد دیگری (غیر از راننده) که در یک تصادف آسیب دیده خسارت پرداخت خواهد کرد.

برای این که امکان پرداخت این خسارت را داشته باشید، مثل هر بیمه دیگری باید بیمه شخص ثالث را هم از بیمه‌کننده بخرید. شرایط خرید، قیمت بیمه‎های مختلف شخص ثالث و میزان پوشش آن‎ها به موارد مختلفی بستگی دارد که در ادامه همه آن‌ها را بررسی می‎کنیم.

آیا بیمه شخص ثالث اجباری است؟

در کشور ما از سال ۱۳۸۷ و با تصویب «قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی» داشتن بیمه شخص ثالث (برخلاف بیمه بدنه) اجباری شد. در دو صورت شما به عنوان دارنده خودرو جریمه خواهید شد: اگر بیمه نداشته باشید، و اگر در پرداخت حق بیمه به شرکت بیمه‌کننده تاخیر داشته باشید.

شما می‏‌توانید دو نوع پوشش برای خودروی خود بگیرید: پوشش پایه بیمه شخص ثالث (حدود ۳ تا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲) یا بیمه‎هایی با افزایش پوشش خسارت. نوع دوم توسط شرکت‌ های ارائه‌ دهنده بیمه شخص ثالث با قیمت‏‌های مختلف فروخته می‎شود.

تصادف هزینه‎ساز است، هم از نظر روانی و هم از نظر مالی. با استعلام بیمه شخص ثالث و تمدید آن برای خودروی خودتان، این هزینه‌ها را مدیریت و خیال خودتان را از حوادث احتمالی راحت کند.

پوشش بیمه شخص ثالث شامل چه چیزهایی می‌شود؟

شرکت‌ های ارائه‌ دهنده بیمه شخص ثالث معمولا دو نوع پوشش به مشتریان خود ارائه می‎دهند:

پوشش جانی و پوشش مالی.

  • پوشش جانی: 

دیه، دیه جراحت یا ارش برای آسیب، شکستگی، نقص عضو یا از کار افتادگی جزئی یا کلی یا حتی فوت از جمله موارد تحت پوشش هستند. میزان این پوشش البته بر اساس دیه مشخص شده‎ توسط قوه قضاییه -در هر سال- مشخص خواهد شد. در سال ۱۴۰۲، دیه کامل انسان ۹۰۰ میلیون تومان در ماه‌های غیرحرام و ۱ میلیارد و ۲۰۰ در ماه‌های حرام است.

  • پوشش مالی: 

هر سال با توجه به میزان دیه، پوشش مالی هم محاسبه و اعلام می‎شود. این مبلغ به مدل خودرو و سال ساخت آن هم بستگی دارد. در ازکی امکان مقایسه قیمت و خرید اقساطی بیمه شخص ثالث را دارید.

بیمه شخص ثالث خودرو

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در ۱۴۰۲

برای محاسبه جریمه بیمه شخص ثالث یک فرمول ساده وجود دارد. کافی است قیمت بیمه‏ اعلام‎شده توسط بیمه مرکزی را (در همان سال) تقسیم بر ۳۶۵ کنید. عدد به دست آمده عددی است که باید به ازای هر روز دیرکرد بپردازید. بد نیست بدانید که جریمه‏ روی بیمه‌ بعدی شما هم تاثیرگذار است. مثلا اگر حدود یک ماه بیمه‎تان را پرداخت نکرده باشید، مبلغ روزانه ضربدر ۳۰ به قیمت تمام‌شده بیمه شخص ثالث شما اضافه خواهد شد.

 قیمت بیمه شخص ثالث 1402

قیمت بیمه شخص ثالث یک نرخ پایه دارد و هر شرکت با توجه به میزان پوشش اضافه‌ یا نوع خودرو و… یک نرخ خاص به شما خواهد داد، درست مثل فرایندهایی که در خرید بیمه‎های دیگر مثل بیمه بدنه یا بیمه عمر هم وجود دارد.  مثلا در سال ۱۴۰۲، حداقل و حداکثر میزان پوشش مالی ۳۰ و ۶۰۰ میلیون تومان است.  قیمت بیمه شخص ثالث 1402 به این عوامل هم بستگی دارد:

  • کاربری خودرو (بعضی از کاربری‌های خودرو وسیله را با احتمالا بالاتری با آسیب مواجه خواهند کرد. برای این نوع خودروها قیمت بیمه افزایش پیدا می‌کند).
  • جریمه دیرکرد (اگر در بیمه‎های قبلی خودتان حق بیمه را پرداخت نکرده باشید، یا بیمه را به صورت کلی تمدید نکرده باشید، مبلغ جریمه به قیمت بیمه جدید اضافه می‎شود).
  • تخفیف عدم دریافت خسارت (اگر در طول مدت بیمه خودتان مبلغی را از بیمه‎کننده دریافت‌ نکنید، از ۵ تا ۷۰ درصد تخفیف خواهید داشت).

مهم است که قبل از گرفتن تصمیم نهایی و خرید بیمه، در مورد انواع آن تحقیق کنید، قیمت‎ها را ببینید، پوشش‌ها را سبک سنگین کنید تا در نهایت بتوانید بهترین بیمه ممکن را برای خودرو خودتان تهیه کنید. انواع بیمه وسیله نقلیه و شخص ثالث را می‏‎توانید به صورت اقساطی و کاملا آنلاین در ازکی تهیه کنید. 

بیمه شخص ثالث را از کجا تهیه کنیم؟

اولین معیاری که باید در نظر بگیرید، نیاز شخصی شما و وسیله نقلیه‌‌تان است. بیایید چند شرایط این نوع بیمه در چند شرکت بیمه‌کننده را با هم مقایسه کنیم:

  • بیمه ایران: ایران تنها شرکت بیمه‎ای است که به شما «کارت سبز بیمه شخص ثالث» می‌دهد. این کارت در ۴۵ کشور (اکثرا اروپایی) قابل استفاده است و شما در این کشورها بیمه هستید. بیمه ایران تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان خسارت جانی و ۴۰۰ میلیون تومان خسارت مالی را پوشش می‌دهد.
  • بیمه تعاون: یکی از شرکت‎های بیمه با تعداد بسیار زیاد شعبه در سر تا سر ایران، که همیشه تخفیف عدم دریافت خسارت را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. پوشش این بیمه هم تا سقف دیه در هر سال است.
  • بیمه آسیا: تعداد طرح‎ها و تنوع قیمت این بیمه بسیار بالاست و گزینه‎های مختلفی برای خرید پیش روی شما خواهد بود. بیمه آسیا خسارات مالی را از ۲۰ تا ۴۰۰ میلیون و خسارات جانی را تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان پوشش می‎دهد.
  • بیمه پارسیان: این شرکت بیمه پارسیان سطح توانگری یک را در بین بیمه‌های ایرانی دارد و بیش از ۵٪ سهم خرید در بازار بیمه شخص ثالث ایران را هم به خود اختصاص داده است. این شرکت همچنین با توجه به سابقه بیمه شما و مدل خودرو تخفیف‌های پلکانی دارد.
  • بیمه شخص ثالث چیست

خرید اقساطی بیمه از ازکی

خرید بیمه را می‎توانید به صورت ۳، ۶ یا ۹ ماهه انجام بدهید، هرچند که بیشتر بیمه‎های شخص ثالث یک ساله هستند. اگر مبلغ نهایی بیمه برای یکجا پرداخت کردن زیاد به نظر می‌رسد، ازکی این امکان را به شما می‎‌دهد که آن را در ۴ تا ۱۱ قسط پرداخت کنید. به راحتی و تنها در چند دقیقه استعلام بیمه شخص ثالث را برای خودرویتان انجام بدهید و بعد با مقایسه پوشش‌های مختلف، بهترین را برای خودتان انتخاب کنید. خرید اقساطی بیمه در ازکی، نیازی به ضامن ندارد و حتی اگر دسته چک هم نداشته باشید، امکان خرید بیمه باز هم برایتان فراهم است. وهر جای ایران که باشید، بیمه‌نامه شما پس از صدور برایتان به صورت رایگان ارسال خواهد شد.

سوالات متداول

  • برای خرید قسطی بیمه از ازکی به چه مدارکی نیاز دارم؟

شما با واریز مقداری از مبلغ بیمه‎ و پرداخت بقیه آن با چند فقره چک، اصل بیمه‎نامه را دریافت می‌کنید. در «ازکی وام» امکان خرید بدون چک هم برای شما فراهم است. تنها به اطلاعات هویتی و یک امضای الکترونیکی برای دریافت وامتان نیاز دارید.

  • چطور بفهمم کدام بیمه شخص ثالث برای من مناسب‌تر است؟

بررسی و سنجیدن تک تک بیمه‌ها در سایت‎های مختلف، زمان‌بر است و ممکن است شما را به کل از خرید بیمه پشیمان کند. در ازکی، این امکان فراهم است که با وارد کردن اطلاعات ابتدایی خودرو، همه بیمه‎ها را با قیمت و پوشش در یک صفحه ببینید و از بینشان انتخاب کنید.

  • آیا بیمه شخص ثالث زیان واردشده به شخص مقصر را هم پرداخت می‎کند؟

بله، بعضی از بیمه‌ها علاوه بر شخص ثالث، خسارت خود فرد (یعنی شخص اول) را هم تا سقفی مشخص پرداخت می‎کنند.