پست بانک ایران یکی از بانک‌های دولتی کشور است و سعی می‌کند وام‌های متنوعی را در زمینه‌های تعمیر مسکن، قرض‌الحسنه، خرید خودرو و خرید کالا به سپرده‌گذارها اعطا کند. اگر در پست بانک حساب دارید یا می‌خواهید از این بانک وام بگیرید، در این مقاله انواع وام‌های پست بانک ایران را معرفی می‌کنیم و شرایط دریافت وام‌ها را توضیح می‌دهیم. 

انواع وام‌های پست بانک ایران

وام‌های پست بانک ایران در گروه‌های مختلفی مثل تعمیر مسکن، مضاربه، مشارکت مدنی، خرید خودرو و خرید کالا دسته‌بندی می‌شوند. بسیاری از این تسهیلات در قالب قرض‌الحسنه هستند. یعنی شما می‌توانید با حساب قرض‌الحسنه، با کمترین درصد سود، وام بگیرید. در این بخش، اطلاعات لازم برای دریافت تسهیلات پست بانک ایران را در اختیار شما می‌گذاریم.

وام با میانگین حساب پست بانک

طرح رحمت یکی از انواع وام‌های پست بانک که براساس میانگین حساب و تا سقف ۳۰۰ میلیون‌‌تومان اعطا می‌شود. این وام کارمزد ۴ درصدی دارد و بازپرداخت آن تا ۶۰ ماه است. برای دریافت وام با میانگین حساب پست بانک به ضامن رسمی با گواهی کسر از حقوق نیاز دارید.

تسهیلات فروش اقساطی پست بانک ایران

پست بانک تسهیلات مخصوصی برای فعالان حوزه کشاورزی، صنعت و معدن و ساختمان دارد. اگر در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنید، می‌توانید برای خرید مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار از تسهیلات فروش اقساطی پست بانک استفاده کنید.

تسهیلات جعاله

وام جعاله برای بخش‌های بازرگانی، تولیدی و خدماتی است. در صورتی‌که کسب‌وکار شما به صادرات و واردات، صنعت و معدن، کشاورزی، ساختمان و مسکن و بخش‌های مختلف خدماتی مربوط می‌شود، می‌توانید با پست بانک قرارداد ببندید و تسهیلات جعاله دریافت کنید.

تسهیلات مضاربه

یکی از وام‌های پست بانک ایران، تسهیلات مضاربه است. در این تسهیلات، شما به عنوان دریافت‌کننده وام با بانک قرارداد می‌بندید. بانک موظف است که سرمایه نقدی به شما بدهد و شما با آن سرمایه کار می‌کنید و سود آن را با بانک شریک می‌شوید. به بانک یا شخص صاحب سرمایه، مالک گفته می‌شود و شما هم دریافت‌کننده سرمایه یا مضارب هستید. 

شرط دریافت تسهیلات پست بانک ایران در وام مضاربه این است که کسب‌وکار شما در جهت توسعه بازرگانی و در چارچوب سیاست‌های دولت باشد. بنابراین، اگر در حوزه بازرگانی داخلی، صادرات و واردات فعالیت می‌کنید، می‌توانید برای دریافت تسهیلات پست بانک ایران اقدام کنید.

تسهیلات قرض‌الحسنه پست بانک

یکی از مهم‌ترین وام‌های پست بانک ایران، تسهیلات قرض‌الحسنه است. اگر برای تامین هزینه‌های ازدواج، تهیه جهیزیه، درمان بیماری، تعمیر مسکن، کمک هزینه تحصیلی و ساخت مسکن در روستاها به کمک هزینه احتیاج دارید، می‌توانید برای دریافت تسهیلات پست بانک ایران اقدام کنید. 

پست بانک ایران

همچنین، وام قرض‌الحسنه به افراد حقیقی، شرکت‌های تعاونی، کشاورزها و صاحبان واحدهای دامی و صنعتی هم تعلق می‌گیرد. در صورتی‌که برای شروع کسب‌وکار به وسایل و امکانات نیاز دارید، می‌توانید از وام قرض‌الحسنه استفاده کنید. کشاورزها، دام‌دارها و صاحبان صنایع هم می‌توانند برای رشد کسب‌وکارشان سراغ تسهیلات قرض‌الحسنه پست بانک بروند.

تسهیلات مشارکت مدنی پست بانک ایران

مخاطب تسهیلات مشارکت مدنی، تولیدی‌ها، واحدهای بازرگانی و خدماتی هستند. در این تسهیلات، افراد حقیقی و حقوقی، سرمایه نقدی و غیرنقدی خودشان را روی هم می‌گذارند. واحد صنعتی با این سرمایه کار می‌کند و سود بین طرفین قرارداد تقسیم می‌شود. کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های صنعت و معدن، کشاورزی، ساختمان و مسکن، بازرگانی داخلی، صادرات، واردات و کسب‌وکارهای خدماتی مخاطب‌های اصلی تسهیلات مشارکت مدنی هستند.

وام بدون ضامن پست بانک ایران

یکی از وام‌های پست بانک ایران، وام قرض‌الحسنه بدون ضامن است. اگر حساب قرض‌الحسنه دارید، می‌توانید تا ۱۰۰ میلیون تومان از پست بانک وام بگیرید. به‌علاوه، شرط دریافت وام بدون ضامن این است که مستمری یا حقوق شما به حساب پست بانک واریز شود. 

بعد از درخواست وام، کارشناس‌های بانک حساب شما را اعتبارسنجی می‌کنند، اگر بتوانید یکی از رتبه‌های اعتباری A، B و C را دریافت کنید، به ضامن احتیاج ندارید. در نهایت، دوره بازپرداخت وام فوری پست بانک ۴۸ ماهه و سود آن ۱۸ درصد است. اگر ۵۰ میلیون تومان وام بگیرید، ۳۶ ماه برای پرداخت آن فرصت دارید.

وام سهام عدالت پست بانک

اگر سهام عدالت دارید، می‌توانید این سهام را به عنوان وثیقه به پست بانک ارائه کنید و بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان وام بگیرید. دریافت وام سهام عدالت پست بانک شرایط خاصی دارد. مثلاً، باید سرپرست خانوار باشید و سهام عدالت را نفروخته باشید. همچنین، ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت کامل از دیگر شرایط دریافت وام سهام عدالت هستند.

وام خرید کالا پست بانک

پست بانک هم مثل بقیه بانک‌ها وام خرید کالا دارد. افراد عادی و اشخاص حقیقی می‌توانند از مزایای وام خرید کالا پست بانک استفاده کنند. مبلغ وام خرید کالا ۲۰۰ میلیون تومان و سود آن ۲۳ درصد است. برای دریافت وام خرید کالا به ضامن رسمی احتیاج دارید. همچنین، ۱۰ درصد از مبلغ وام هم مسدود می‌شود. زمان بازپرداخت وام خرید کالا به مبلغ آن بستگی دارد. به‌طور کلی، ۶۰ ماه برای بازپرداخت فرصت دارید. 

ثبت‌نام این وام به ۲ روش اینترنتی و حضوری انجام می‌شود. برای ثبت‌نام وام پست بانک، وارد سایت پست بانک شوید و بخش خدمات الکترونیک و غیرحضوری را انتخاب کنید. در این مرحله، باید اطلاعاتی مثل کد ملی و تاریخ تولد را وارد کنید. 

بعد از انجام مراحل ثبت‌نام اینترنتی، درخواست شما در سامانه ثبت می‌شود. کارشناس‌های بانکی درخواست شما را بررسی کرده و نتیجه آن را از طریق پیامک ارسال می‌کنند. اگر با درخواست وام خرید کالا موافقت شود، باید مدارک لازم را حاضر کنید و به بانک بروید. بعد از دریافت وام می‌توانید از فروشگاه‌های طرف قرارداد با پست بانک خرید کنید.

نحوه دریافت تسهیلات پست بانک ایران

برای دریافت انواع وام‌های پست بانک ایران، می‌توانید از ۲ روش حضوری و اینترنتی استفاده کنید. در روش حضوری، مدارک لازم را آماده کرده و به یکی از شعبه‌های پست بانک مراجعه می‌کنید. دریافت بعضی از وام‌های پست بانک ایران فقط به صورت حضوری انجام می‌شود. وام قرض‌الحسنه ازدواج از جمله این وام‌ها هستند. 

برای ثبت‌نام وام ازدواج پست بانک ایران، اول در سامانه وام ازدواج ثبت‌نام کنید و سپس منتظر اعلامیه بانک بمانید. بعد از دریافت پیامک تایید، باید مدارک را آماده کنید و به بانک بروید. در روش غیر حضوری، باید از سامانه پست بانک ایران استفاده کنید و در بخش خدمات غیرحضوری و الکترونیک، فرم درخواست را پر کنید.

پست بانک

شرایط وام‌های پست بانک ایران

هر کدام از انواع وام پست بانک شرایط خاصی دارند. به‌طور کلی برای دریافت تسهیلات پست بانک ایران نباید چک برگشتی داشته باشید یا به بانک بدهکار باشید. بعضی از تسهیلات این بانک هم فقط به صاحبان کسب‌وکار و افراد حقوقی داده می‌شوند. همچنین، برای دریافت وام پست بانک بدون ضامن هم باید حقوق‌بگیر پست بانک باشید. یعنی حقوق شما به حساب پست بانک واریز شود.

جمع‌بندی

پست بانک از جمله بانک‌هایی است که وام خرید کالا می‌دهد. اما این بانک تسهیلات دیگری هم دارد. وام ازدواج، وام کمک هزینه خرید لوازم صنعتی و وام تعمیر مسکن از جمله وام‌های پست بانک هستند. در این مقاله، تسهیلات پست بانک ایران را به صورت کامل توضیح دادیم و شرایط دریافت وام را بیان کردیم. اگر تا پایان سال ۱۴۰۲، قصد وام گرفتن از این بانک را دارید، می‌توانید از مطالب این مقاله به عنوان راهنما استفاده کنید. 

سوالات متداول

آیا پست بانک وام بدون ضامن می‌دهد؟

بله، یکی از وام‌های پست بانک ایران، تسهیلات بدون ضامن است. حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران این بانک می‌توانند وام بدون ضامن بگیرند.

سود وام‌های پست بانک چقدر است؟

هر وام سود مشخصی دارد، ولی وام‌های قرض‌الحسنه پست بانک با سود ۴ درصد اعطا می‌شوند.

آیا با کارت یارانه می‌توان از پست بانک وام گرفت؟

خیر، تا کنون بخش‌نامه جدیدی برای دریافت تسهیلات پست بانک ایران با کارت یارانه به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

وام خرید کالا پست بانک چقدر است؟

طبق آخرین اطلاعات وام‌های پست بانک در سال ۱۴۰۲، مبلغ این وام ۲۰۰ میلیون تومان است.