چک مسافرتی یکی از انواع چک بانکی است و مسافران کشورهای خارجی از آن استفاده می‌کنند. اما چک مسافرتی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟‌ در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم و درباره کاربردهای چک مسافرتی توضیح می‌دهیم. به‌علاوه، تفاوت‌های چک عادی و چک مسافرتی را هم بیان می‌کنیم. اگر تا آخر سال ۱۴۰۲ قصد شرکت در تورهای خارجی را دارید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

معرفی انواع چک بانکی

قبل از اینکه ویژگی‌های چک مسافرتی را بیان کنیم، انواع چک را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم. چک بانکی عادی، چک صیادی، چک تایید شده، چک تضمین شده و چک بین بانکی از جمله متداول‌ترین انواع چک هستند. اگر حساب جاری دارید، می‌توانید چک بانکی عادی بگیرید و فراموش نکنید که نقد شدن چک بانکی عادی تضمینی ندارد. 

چک صیادی یکی از جدیدترین انواع چک است و امنیت و ضمانت بیشتری دارد. برای اینکه بتوانید از وام خرید کالا ازکی‌وام استفاده کنید، به چک صیادی نیازی دارید. راهنمای پر کردن چک صیادی را در وبلاگ ازکی‌وام توضیح دادیم. 

در نهایت، چک تایید شده و چک تضمین شده هم چک‌های معتبر بانکی هستند و برای معامله‌های کلان استفاده می‌شوند. هیچ کدام از این چک‌ها را نمی‌توانید به عنوان چک مسافرتی استفاده کنید. در بخش‌های بعدی، با ویژگی‌های چک مسافرتی و کاربرد آن آشنا می‌شویم.

انواع چک مسافرتی

چک مسافرتی چیست؟

چک مسافرتی برای مسافران است. معمولا کسانی که در طول سال به شهرهای مختلف سفر می‌کنند، ترجیح می‌دهند به جای پول نقد از چک مسافرتی استفاده کنند. اگر شما هم برای داخلی پول زیادی با خودتان حمل می‌کنید و نگران دزدیده شدن پولتان هستید، می‌توانید از بانک چک مسافرتی بگیرید.

کاربردهای چک مسافرتی

انواع کاربردهای چک بانکی در سفرهای مختلف داخلی خلاصه می‌شود. اگر برای پروژه‌های کاری، سفرهای تفریحی و توریستی به شهرهای مختلف سفر می‌کنید، بهتر است برای جلوگیری از دزدیده شدن پولتان، از بانک چک مسافرتی بگیرید. با این کار، لازم نیست پول نقد با خودتان ببرید. مدیرها، توریست‌ها و بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های مختلف از مخاطبان اصلی چک مسافرتی هستند. همچنین، دانشجوهایی که به پول زیادی احتیاج دارند، می‌توانند چک مسافرتی بگیرند و نگران گم شدن پولشان نباشند.

ویژگی‌های چک مسافرتی

درباره ویژگی‌های چک مسافرتی باید بگوییم که این چک یکی از انواع چک بانکی است که توسط بانک صادر می‌شود و وجه آن از شعبه‌های همان بانک قابل دریافت است. یعنی اگر از بانک ملی، چک مسافرتی بگیرید، برای دریافت مبلغ آن باید به شعبه‌های بانک ملی در شهر مقصد مراجعه کنید. البته، ممکن است بانک صادرکننده چک در همه شهرها شعبه نداشته باشد. در چنین شرایطی، می‌توانید به نمایندگان بانک مراجعه کنید و مبلغ چک را دریافت کنید.

تفاوت‌های چک عادی و چک مسافرتی

مهم‌ترین تفاوت‌های چک عادی و چک مسافرتی، افراد صادرکننده چک هستند. اگر شما دسته چک داشته باشید، می‌توانید چک بانکی عادی به افراد دیگر بدهید. اما چک مسافرتی فقط توسط بانک صادر می‌شود. یعنی شما نمی‌توانید از موسسه‌ها و آژانس‌های مسافرتی، این چک را دریافت کنید. 

نکته دیگر اینکه، چک‌های مسافرتی متوقف نمی‌شوند. اگر شما چک عادی داشته باشید، ممکن است شخص صادرکننده چک، تسویه چک را متوقف کند. اما چک مسافرتی متوقف نمی‌شود، مگر اینکه بانک صادرکننده برای توقف آن کاری انجام دهد. 

چک مسافرتی یک شباهت مهم با چک تضمین شده دارد. صادرکننده هر ۲ چک بانک است. در واقع، بانک مبلغ چک را پرداخت می‌کند.  در نهایت، هنگام نوشتن مبلغ روی چک عادی، باید مبلغ آن را با ارقام صحیح و با اعشار بنویسید. ولی برای نوشتن مبلغ چک مسافرتی، ارقام صحیح کافیست.

چک های مسافرتی

تفاوت‌های چک صیادی و چک مسافرتی

چک مسافرتی برای انواع سفرهای داخلی است. در مقابل، چک صیادی برای خرید اعتباری و خرید قسطی است. هر ۲ چک توسط بانک صادر می‌شوند، ولی نمی‌توانید از چک مسافرتی به جای چک صیادی استفاده کنید. در نهایت، برای شناخت بیشتر انواع چک صیادی، مقاله معرفی و بررسی انواع چک صیادی و کاربردهای آن را مطالعه کنید.

چگونه چک مسافرتی بگیرید؟

برای دریافت چک مسافرتی نیازی به دسته چک ندارید. کافیست در یکی از بانک‌ها مثل بانک ملی حساب داشته باشید و به اندازه مبلغ چک در حساب شما پول باشد. در این شرایط، می‌توانید از بانک چک مسافرتی بگیرید و چک را به جای پول نقد با خودتان به سفر ببرید. با این کار، نگران پول و سرمایه‌تان حین سفر نخواهید بود و می‌توانید خیلی راحت چک مسافرتی را به شهر مقصد ببرید.                                                                                                                                                                                                      

جمع‌بندی

انواع چک بانکی با توجه به کاربرد و ویژگی‌هایشان نام‌گذاری می‌شوند. در این مقاله، درباره کاربردهای چک مسافرتی و ویژگی‌های آن صحبت کردیم و تفاوت‌های چک عادی و چک مسافرتی را توضیح دادیم. پیشنهاد ما این است که اگر به شهرهای سرتاسر ایران سفر می‌کنید، برای تامین امنیت سفرتان، چک مسافرتی بگیرید. بهتر است قبل از دریافت دسته چک مسافرتی، از وجود شعبه بانک صادرکننده در شهر مقصد مطمئن شوید.

سوالات متداول

چک مسافرتی چیست؟

چک مسافرتی یکی از انواع چک بانکی است که به جای پول نقد در سفر استفاده می‌شود.

چگونه می‌توان چک مسافرتی گرفت؟

با مراجعه به بانک و پرداخت مبلغ چک می‌توانید چک مسافرتی بگیرید.

تسویه چک مسافرتی چگونه انجام می‌شود؟

چک مسافرتی را می‌توانید در شعبه‌های بانک صادرکننده یا نماینده‌های بانک نقد کرد.

آیا می‌توان از چک مسافرتی برای ضمانت وام استفاده کرد؟

خیر، چک مسافرتی فقط برای سفر است و کاربرد ضمانت ندارد. برای ضمانت، می‌توانید از انواع چک صیادی استفاده کنید.