یکی از جدیدترین انواع چک بانکی، چک صیادی است. بیشتر مردم از چک صیادی برای دریافت وام و خرید اقساطی استفاده می‌کنند. به‌علاوه، برای خرید اقساطی از سایت ازکی‌وام به چک صیادی احتیاج دارید. در این مقاله، درباره انواع چک صیادی و تفاوت چک صیادی جدید و قدیم صحبت می‌کنیم و ثبت چک صیادی را آموزش می‌دهیم.

معرفی انواع چک صیادی

قبل از اینکه انواع چک صیادی را توضیح بدهیم، بهتر است بدانید که عبارت صیاد به معنای صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک است. همین عبارت به ما نشان می‌دهد که در حال حاضر، انواع چک‌های صیادی مشخصات ظاهری و امنیتی یکسانی دارند و از نظر ظاهری مشابه یکدیگر هستند. 

مشخصه اصلی هر چک صیادی، نماد بانک مبدا و شناسه ۱۶ رقمی آن است. انواع چک‌ صیادی در رنگ‌های کرم و بنفش موجود هستند. اما تفاوت رنگ چک صیادی به چه دلیل است؟ در بخش بعدی، مشخصات چک صیادی کرم رنگ و چک صیادی بنفش را بیان می‌کنیم.

چک صیادی کرم رنگ

چک صیادی کرم رنگ همان چک‌های قدیمی است. در واقع، این چک‌ها قبل از ۱۴۰۰ صادر شده‌اند و رنگ سفید یا کرم دارند. طبق قانون بانک مرکزی، همه چک‌های جدید با رنگ بنفش صادر می‌شود و باید در سامانه صیاد ثبت و تایید شوند. کسانی هم که دسته چک کرم رنگ دارند، باید در اولین فرصت به بانک مراجعه کنند و دسته چک صیادی بگیرند.

چک صیادی بنفش

به‌طور کلی همه چک‌های صیادی موجود در بانک مرکزی، بنفش رنگ هستند. این چک‌ها را به عنوان چک‌های جدید هم می‌شناسند. روی چک صیادی بنفش، نماد شاپرک و عبارت کارسازی چک وجود دارد. برای اینکه بتوانید از چک در فرایندهای بانکی استفاده کنید، باید آن را در سامانه صیاد ثبت کنید و مشخصات گیرنده را بنویسید. چک‌های صیادی بنفش را نباید در وجه حامل صادر کنید. نکته آخر اینکه روی چک صیادی بنفش، یک بارکد وجود دارد. با استفاده از این بارکد، می‌توانید از چک استعلام بگیرید.

چک صیادی بنفش

کاربرد انواع چک صیادی

بیشتر مردم از چک صیادی برای خرید اقساطی و وام استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با دریافت یک برگه چک صیادی و ثبت آن در سامانه صیاد، در سایت ازکی‌وام ثبت‌نام کنید و مراحل خرید اقساطی را انجام دهید. در واقع، با استفاده از چک صیادی بنفش دیگر به ضامن و مدارک ضامن مثل نامه کسر از حقوق و گواهی شغلی احتیاج ندارید.

تفاوت چک صیادی جدید و قدیم

اولین تفاوت بارز چک صیادی جدید و قدیم رنگ آن است. رنگ چک‌های صیادی جدید ترکیبی از بنفش و صورتی و ابعاد همه برگه‌های چک ۱۷۰ در ۸۵ میلی‌متر است. در قسمت بالای سمت چپ چک، یک شناسه ۱۶ رقمی وجود دارد. برای ثبت چک صیادی به این شناسه احتیاج دارید. 

چک‌های صیادی در صورتی‌ کاربرد دارند که در سامانه صیاد ثبت شوند، بنابراین روی همه این چک‌ها، این عبارت وجود دارد: «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.» در نهایت، اگر کاغذ چک را جلوی نور بگیرید، لوگوی شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران را می‌بینید.

تفاوت چک صیادی جدید و قدیم از نظر ثبت در سامانه صیاد

طبق قانون جدید صدور چک، همه چک‌های صیادی باید در سامانه صیاد ثبت شوند. به‌علاوه، همه عملیات‌های بانکی مثل انتقال، استعلام و تایید چک در این سامانه انجام می‌شود. در واقع، هدف از این کار افزایش امنیت چک و ضمانت نقدشوندگی آن است. در مقابل، قانون ثبت چک صیادی برای چک‌های صیادی قدیم وجود نداشت. همچنین، چک‌های قدیمی را می‌توانستید در وجه حامل هم بنویسید. ولی صدور و انتقال چک صیاد در وجه حامل امکان‌پذیر نیست.

تفاوت چک صیادی جدید و قدیم از نظر شکایت

یکی از تفاوت‌های چک صیادی با چک‌های قدیمی، به اجرا گذاشتن آن‌ها است. اگر در زمان مشخص، چک موجودی نداشته باشد، دارنده چک می‌تواند از طریق ثبت دعوای حقوقی، شکایت کیفری و اجرای چک شکایت کند. 

اجرای مستقیم چک برای چک صیادی امکان‌پذیر است. اگر چک قدیمی داشته باشید، نمی‌توانید آن را بدون جلسه دادرسی و تشکیل دادگاه به اجرا بگذارید. اما دارنده چک صیادی می‌تواند بدون طی کردن مراحل دادرسی و تجدیدنظر، به طور مستقیم به واحد اجرای دادگاه مراجعه کند و برای وصول طلبش قدام کند.

تفاوت انواع چک صیادی با چک‌های عادی

مهم‌ترین تفاوت انواع چک صیادی با چک تایید شده و تضمین شده این است که چک صیادی توسط بانک مرکزی صادر می‌شود و بانک‌های دیگر در صدور آن نقشی ندارند. در مقابل برای دریافت چک تایید شده، چک بانکی عادی، چک بین بانکی و چک مسافرتی باید به بانک مراجعه کنید. 

مراحل ثبت و استعلام چک صیادی به راحتی انجام می‌شود. اما برای دریافت مبلغ انواع چک‌های دیگر باید حداقل ۷ روز منتظر بمانید. به‌علاوه، چک صیادی نقش ضمانتی دارد و به عنوان مدرک ضمانت استفاده می‌شود. اما چک‌هایی مثل چک تضمین‌شده برای معامله‌های کلان است.   

راهنمای پر کردن چک صیادی

پر کردن چک صیادی مثل پر کردن بقیه چک‌ها به دقت و نکته‌سنجی نیاز دارد. اول از همه اینکه حین نگارش چک، مبلغ را به حروف و عدد بنویسید و این کار را در جای مشخص‌شده برای همین کار انجام دهید. سعی کنید با خودکار همیشگی خودتان، اطلاعات چک را پر کنید، چون ممکن است جوهر خودکارهای دیگر پس دهد. 

برای نوشتن چک صیادی حتما از خودکار خودتان استفاده کنید و متن‌های روی چک را خودتان بنویسید. در صورتی‌که اطلاعات روی چک را شخص دیگری بنویسد، امکان کلاه‌برداری و دست‌کاری مبلغ روی چک وجود دارد. 

یکی از نکته‌های مهم پر کردن چک صیادی، ثبت امضای مناسب است. امضای شما نباید خیلی آسان و پیچیده باشد. اگر از امضای ساده استفاده کنید، احتمال جعل کردن آن وجود دارد. به‌علاوه، فراموش نکنید که حتما تاریخ چک را به صورت افقی، عمودی و به عدد و حروف بنویسید و شناسه ۱۶ رقمی آن را در جایی نگه دارید.

تفاوت رنگ چک صیادی

رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید. 

اگر وضعیت سفید رنگ باشد، یعنی صادرکننده چک برگشتی نداشته است. وضعیت زرد یعنی صادرکننده چک، یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی دارد. بنابراین فرق چک صیادی زرد و بنفش به اعتبار صادرکننده آن ربط دارد. 

اگر بعد از استعلام چک صیادی متوجه شدید که وضعیت نارنجی است، یعنی صادرکننده چک ۲ تا ۴ فقره چک برگشتی دارد. وضعیت قرمز هم نشان‌دهنده بیش از ۱۰ فقره چک برگشتی است. 

چک صیادی کرم 

نحوه ثبت چک صیادی

با استفاده از اپلیکیشن پرداخت بانکی و سامانه‌های موبایل بانک، می‌توانید چک صیادی را ثبت کنید. اگر از اپلیکیشن‌های اختصاصی بانک‌ها استفاده نمی‌کنید، توصیه ما ثبت چک صیادی با اپلیکیشن‌های تاپ و آپ هستند. 

در اپلیکیشن تاپ، بخشی به نام چک صیادی وجود دارد. با وارد شدن به این قسمت، باید شناسه ۱۶ رقمی روی چک را وارد کنید یا از اسکن کد تصویری استفاده کنید. در مرحله بعد، شماره کارت، رمز دوم، CVV2 و تاریخ انقضا را یادداشت کنید. با انتخاب گزینه استعلام، چک صیادی شما ثبت می‌شود. 

حین انجام مراحل ثبت چک صیادی، دقت کنید که سیم‌کارت گوشی و اطلاعات بانکی به نام خودتان باشد. اگر از اپلیکیشن آپ استفاده می‌کنید، سراغ گزینه سامانه چک صیاد بروید و دکمه ثبت چک را انتخاب کنید. در این قسمت، شماره صیاد برگه چک یا همان شناسه ۱۶ رقمی را وارد کنید و روی گزینه تایید کلیک کنید. فرقی نمی‌کند که ثبت چک صیادی را در چه اپلیکیشنی انجام می‌دهید، در هر حال، بهتر است مراحل را به دقت انجام دهید.  

جمع‌بندی

یکی از مدارک لازم برای دریافت وام و خرید اقساطی، چک صیادی است. در این مقاله انواع چک صیادی را توضیح دادیم و نحوه پر کردن و ثبت آن را بیان کردیم. اگر می‌خواهید درباره انواع چک بانکی مثل چک تایید شده و چک بین بانکی اطلاعات بیشتری داشته باشید، می‌توانید مقاله انواع چک در بلاگ ازکی‌وام را مطالعه کنید. همچنین، توضیحات و کاربرد انواع چک تضمین شده و چک مسافرتی هم در مقاله انواع چک وجود دارد.

سوالات متداول

چک صیادی با چک بین بانکی چه تفاوتی دارد؟

چک صیادی جنبه ضمانتی و اعتباری دارد. در حالی که از چک بین بانکی برای انتقال پول بین بانک‌های مختلف استفاده می‌کنند.

برای دریافت چک صیادی به چه مدارکی احتیاج دارید؟

مدارک هویتی و مدارک محل سکونت از جمله مدارک لازم برای دریافت چک صیادی هستند.

آیا همه می‌توانند چک صیادی بگیرند؟

برای دریافت چک صیادی باید صاحب ملک باشید و محل کار شما دائمی باشد. حداقل ۲ سال افتتاح حساب جاری و سپرده بلند مدت با مبلغ ۵۰ میلیون ریال از دیگر شرایط دریافت چک صیادی هستند.

آیا می‌توان به جای چک مسافرتی از چک صیادی استفاده کرد؟

خیر، چک صیادی برای خرید اقساطی و چک مسافرتی برای مسافران خارج از کشور است. اگر سفر خارجی زیاد می‌روید، به چک مسافرتی نیاز دارید.