پس‌انداز کردن راهکاری برای ذخیره‌ی پول است که همه‌ی ما در طول زندگی خود، بارها و بارها از آن استفاده می‌کنیم. همه‌ی افرادی که پولی پس‌انداز می‌کنند، این کار را برای تحقق بخشیدن به یک هدف کوتاه‌مدت یا بلندمدت انجام می‌دهند؛ برای مثال مقصود از پس‌انداز کردن ممکن است خرید یک جنس، تامین آینده‌ی ‌فرزندان یا حتی نگهداری پول برای روز مبادا باشد. هر یک از ما راهکارهایی برای پس‌انداز کردنسراغ داریم اما شاید مطمئن نباشیم که تا چه اندازه می‌توانند در زندگی‌مان کارا باشند. در این مقاله قصد داریم راهکارهایی برای پس‌انداز کردن به شما بیاموزیم که می‌توانند به شما کمک کنند تا شرایط بهتر و مطلوب‌تری در زندگی خود تجربه کنید.

راهکارهایی برای پس‌انداز کردن

راهکارهای مختلفی برای پس‌انداز کردن وجود دارند که با درنظر داشتن آن‌ها، قطعا مدیریت بهتری در زمینه‌ی خرج کردن و نگهداری از درآمد خود خواهید داشت. براساس یک قاعده‌ی کلی به نام قانون ۵۰/۳۰/۲۰ شما می‌توانید ۵۰ درصد از کل درآمد ماهانه‌ی خود را به مخارج ضروری زندگی اختصاص دهید، ۳۰ درصد از آن را برای مقاصد تفریحی یا مخارج ناخواسته نگه دارید و ۲۰ درصد باقی‌مانده را پس‌انداز کنید. با درنظر داشتن راهکارهای زیر شما می‌توانید مدیریت بهتری روی داشته‌هایتان داشته باشید و بیشتر پس‌انداز کنید.

۱- لیستی از مخارج ضروری زندگی خود تهیه کنید

برنامه‌ریزی برای دخل‌وخرج ازجمله راهکارهایی برای پس‌انداز کردن است که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. با تهیه‌ی یک لیست از مخارج موردنیاز خود در طول ماه ازجمله هزینه‌ی خورد و خوراک، هزینه‌ی بنزین، هزینه‌ی پوشاک، کرایه‌ی خانه و غیره می‌توانید از خرج‌ شدن غیرضروری پول‌های خود جلوگیری کرده و درآمد خود را مدیریت کنید. به این شکل، شما باقی‌مانده‌ی پول خود را به‌جای خرج کردن در قسمت‌های غیرضروری پس‌انداز خواهید کرد و به‌راحتی می‌توانید صرفه‌جویی کنید.

۲- استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی به‌جای استفاده از خودروی شخصی یا تاکسی کرایه

مسلما رفت‌وآمد با وسایل حمل‌ونقل عمومی، در مقایسه با خودروهای شخصی یا تاکسی‌های آنلاین، مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود. همچنین با انجام این کار، شما به حفظ پاکیزگی هوا و طبیعت کمک بزرگی خواهید کرد. درست است که درصورت داشتن وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی برداشتن این قدم به‌خصوص در شهرهای بزرگ ساده نیست اما شما می‌توانید با یک روز در هفته شروع کنید. با استفاده از لوازم حمل‌ونقل عمومی و حذف هزینه‌های اضافی، می‌توانید مقدار قابل‌قبولی پول را پس‌انداز کرده و در جای بهتری خرج کنید.

۳- خرید محصولات موردنیاز از فروشگاه‌های تخفیف‌دار

با خرید از فروشگاه‌های تخفیف‌دار شما می‌توانید باقی‌مانده‌ی پول خود را پس‌انداز و ذخیره کنید. انجام این کار ازجمله راهکارهایی برای پس‌اندازکردن است که برای خرید محصولات مختلف ازجمله اقلام خوراکی و مصرفی، پوشاک، کتاب، محصولات فرهنگی، سفر و غیره می‌توان از آن استفاده کرد. به این منظور شما می‌توانید در خبرنامه‌ی سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات تخفیف‌دار عضو شوید تا بتوانید هر ماه از آخرین تخفیف‌ها مطلع شوید.

۴- استفاده از خدمات درمانی بیمارستان‌های طرف قرارداد

داشتن بیمه یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به شما کمک کند تا بخش زیادی از هزینه‌های مربوط به درمان را ذخیره کنید. اگر بابت بیمه‌ی ماهانه پول پرداخت می‌کنید، برای کارهای درمانی خود به بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه‌تان مراجعه کنید تا از حق و حقوق خود در درمان رایگان بهره‌مند شوید و بتوانید پول بیشتری را پس‌انداز کنید.

پول نقد

۵- با استفاده از پول نقد خرید کنید

یکی از راهکارها برای کنترل خرج و مخارج، استفاده از پول نقد برای خرید کردن است. به این منظور می‌توانید اول هر ماه به میزان خرج و مخارجتان از حساب خود پول برداشت کرده تا از خرج کردن بیهوده پول‌هایتان جلوگیری کنید.

۶- خودداری از خرید اجناس ارزان‌قیمت

این موضوع کاملا درست است که گران‌بودن یک کالا تضمینی برای کیفیت بالای آن نخواهد بود، اما بیشتر اجناس ارزان‌قیمت، کیفیت و دوام بالایی نخواهند داشت. با صرف هزینه‌ی بیشتر برای خرید اجناس باکیفیت، از خراب شدن مداوم و خرید مجدد آن‌ها تا مدت طولانی جلوگیری کنید. با انجام این کار قطعا می‌توانید پول بیشتری را ذخیره و پس‌انداز کنید.

۷-کرایه‌ی محصولات فرهنگی به‌جای خریدن آن‌ها

اگر علاقه‌ی زیادی به مطالعه دارید و ماهانه بخشی از درآمد خود را برای خرید کتاب‌های جدید درنظر می‌گیرید، خواندن این قسمت از مقاله به‌شدت به شما توصیه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، قیمت کاغذ در سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است و همین موضوع موجب افزایش قیمت کتاب‌ها شده است؛ به همین دلیل امانت گرفتن کتاب‌هایی که شما تنها یک بار مطالعه می‌کنید، معقول‌تر از خرید آن‌ها خواهد بود.

با عضویت در کتابخانه‌های عمومی می‌توانید هزینه‌های ناشی از خرید کتاب‌های رمان و دیگر کتاب‌های کم‌کاربرد را به صفر برسانید و بخش بیشتری از پول خود را پس‌انداز کنید. کتاب‌های صوتی هم در بیشتر اوقات ارزان‌قیمت‌تر از نسخه‌های کاغذی هستند پس امتحان کردن آن‌ها ضرری ندارد. حتی ممکن است این نوع کتاب‌ها را بیشتر هم دوست داشته باشید!

۸- همواره در حال یادگیری باشید

با یادگیری می‌توانید راهکارهای خوبی را برای سرمایه‌گذاری پیدا کنید و با آگاهی به این حوزه وارد شوید. پس‌انداز کردن به‌تنهایی کافی نیست؛ زیرا با سرمایه‌گذاری می‌توانید ارزش پول خود را حفظ کرده و حتی سرمایه‌ی خود را چند برابر کنید.

۹- اول پس‌انداز کنید بعد خرج کنید

بیشتر ما فکر می‌کنیم که باید باقی‌مانده‌ی پول و درآمدمان را پس‌انداز کنیم؛ درحالی‌که برای پس‌اندازکردن باید اول هر ماه قسمت مشخصی از درآمد خود را به‌عنوان پس‌انداز نگه دارید و بقیه‌ی آن را خرج کنید.

آیا پس‌انداز کردن همیشه راهکار خوبی است؟

در این مقاله ما راهکارهایی برای پس‌اندازکردن معرفی کردیم که به شما کمک می‌کنند خرج کردن درآمدتان را بهینه کنید. مسلما پس‌انداز کردن در مقایسه با خرج کردن بی‌حساب پول و درآمد راهکار بهتری به نظر می‌رسد، اما همیشه راهکار مناسبی برای رساندن شما به اهدافتان نخواهد بود؛ برای مثال اگر برای خرید یک وسیله پس‌انداز می‌کنید، قطعا می‌دانید که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه تا جمع‌آوری هزینه‌‌ی لازم، قیمت وسیله‌ی موردنظر شما چند برابر خواهد شد. پس در این وضعیت بهتر است پول خود را به‌صورت نقد نگه ندارید. به احتمال زیاد می‌پرسید پس در این وضعیت چه می‌توان کرد؟

ما در ازکی‌وام راهکاری را به شما پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید به هدفتان برسید. شما با دریافت اعتبار تا سقف ۵۰ میلیون تومان و خرید اقساطی محصولات دلخواهتان، آن هم به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به ضامن، می‌توانید پیش از بالا رفتن قیمت محصولات، آن‌ها را خریداری کنید. درواقع به این شکل شما در درازمدت پول خیلی بیشتری ذخیره می‌کنید؛ زیرا علاوه‌بر اینکه در شرایط تورمی مجبور به خرید همان جنس با هزینه‌ی بسیار بالاتر نخواهید بود متحمل فشار پرداخت یک‌جای هزینه هم نخواهید شد و می‌توانید آن را در اقساط طولانی‌مدت بپردازید.

برای ثبت‌نام و شروع دریافت اعتبار با ازکی‌وام اینجا کلیک کنید.