مهدی مؤمنی، مدیرعامل ازکی‌‌وام در سومین قسمت از برنامه «اتاق آبی» در گفت‌وگوی رودررو با میثم سلیمانی، دبیر تحریریه راه پرداخت درباره مسیر توسعه خدمات شرکت ازکی‌وام و مسائل مهم حوزه لندتک صحبت کرد.  در ادامه خلاصه‌ای از این گفت‌وگو را که در رسانه راه پرداخت منتشر شده، می‌خوانید.

مومنی درباره راه‌اندازی سفته الکترونیکی که برای اولین بار در خارج از شبکه بانکی توسط ازکی‌وام برای خرید اقساطی بیمه در پلتفرم ازکی‌ راه‌اندازی شد، توضیح داد و گفت: «از آبان ۱۴۰۰ به دنبال عملیاتی‌کردن سفته الکترونیکی بودیم و در اردیبهشت‌ماه پس از شش ماه پر فشار موفق شدیم از این طریق اولین بیمه‌نامه ازکی را در اختیار مشتری قرار دهیم و حالا ضریب نفوذ این خدمت در ازکی وام به ۲ هزار سفته الکترونیکی در روز رسیده است.»

به‌گفته مدیرعامل ازکی‌وام، این مجموعه هرگز تأکیدی بر مطرح‌شدن اولین بودن از حیث رقابتی نداشته و آنچه برای این مجموعه اهمیت دارد، روحیه نوآور بودن است.

مؤمنی با نگاهی به روند فراگیری سفته الکترونیکی در کشور توضیح داد که بانک‌های زیادی به موضوع ورود کردند؛ اما بانک مرکزی در دستورالعملی اعلام کرد فرایندهای خدمات بانکی باید از بستر سامانه‌های ارائه‌دهنده خدمات عبور کند؛ به این واسطه حق حضور پلتفرم‌های واسط  در این فرایند سلب و  چالش‌های زیادی ایجاد شد. برخی بانک‌ها هم  مجبور شدند از ادامه مسیر پا پس بکشند.

اقدام اسنپ‌پی ضد رقابتی شناخته شد

مهدی مؤمنی در ادامه این گفت‌وگو به موضوع انحصار برخی بازیگران در صنعت لندتک و پایمال‌شدن حقوق کاربر براساس قوانین تجارت اشاره کرد و توضیح داد: «صنعت لندتک ظرفیت‌های بی‌شماری دارد تاحدی‌که هر یک از لندتک‌ها بخشی مجزا از بازار را هدف قرار داده‌اند و رقیب یکدیگر نیستند.»

براساس گفته‌های او، از آنجایی که ازکی‌وام هیچ مجموعه‌ای را رقیب نمی‌داند، هرگز و حتی هنگام انعقاد قرارداد با پذیرندگان، آنها را محدود نکرده و به دنبال ایجاد شبکه فروش انحصاری نبوده است. اما اردیبهشت‌ماه پذیرندگان سلسله‌وار به بهانه متفاوت قراردادشان را با ازکی‌وام لغو کردند.»

او در پاسخ به این سؤال میزبان که آیا هر پذیرنده قدرت انتخاب ندارد و دقیقاً چه عاملی این فرایند را به انحصار تبدیل کرده است توضیح داد: «مفاد این قراردادها و وعده‌ها فراتر از حدود قانون تجارت است. حدود بیان شده شائبه فعالیت‌های ضدرقابتی و انحصارگرایانه ایجاد می‌کند و قانون نیز با این موضوع موافق است. مثلاً شرکت مقابل پس از پایان قرارداد اجازه همکاری با سایر مجموعه (با ذکر نام) را ندارد.»

مدیرعامل ازکی‌وام توضیح داد: «قانون تجارت فقط برای فعالان صنعت و اصناف تدوین نشده و قوانین ضدرقابتی متوجه کاربران هم است.این قوانین تدوین شده‌اند که از کاربران هم حفاظت کند و اجازه ندهد، ‌بندهای ضدرقابتی به محدودیت انتخاب کاربران و محتمل هزینه‌شدن آنها منجر شود.»