اگر تصمیم گرفتید یادگیری موسیقی را شروع کنید، اولین مرحله انتخاب ساز است. برای انتخاب و خرید ساز بهتر است سازهای مختلف را بشناسید و هر کدام از آن‌ها را امتحان کنید. گوش‌دادن به موسیقی‌های گوناگون و تشخیص سازهای آن‌ها هم در انتخاب ساز به شما کمک می‌کند. در این مقاله سازهای موجود در بازار را معرفی می‌کنیم و اطلاعاتی راجع‌به خرید قسطی ساز و آلات موسیقی به شما می‌دهیم. 

انواع سازهای موجود در بازار

پیانو، سازهای بادی، کوبه‌ای و سازهای کلاسیک از انواع سازهای موجود در بازار هستند. آشنایی اولیه با هر کدام از این سازها به انتخاب ساز کمک می‌کند. در این قسمت می‌توانید اطلاعات کلی سازهای مختلف را بخوانید.

پیانو

پیانو

پیانو به عنوان یکی از محبوب‌ترین و گران‌ترین سازها شناخته می‌شود. این ساز صدای دلنشینی دارد و در فرهنگ‌ها و سبک‌های مختلف موسیقی هم استفاده می‌شود. یادگیری پیانو سن و سال نمی‌شناسد. شما می‌توانید در هر سنی که هستید، یادگیری این ساز را شروع کنید. بعد از یادگیری پیانو می‌توانید سازهای آکاردئون، سینتی سایزر، هارمونیوم و ارگان را آسان‌تر یاد بگیرید.

گیتار

گیتار

بیشتر کسانی که می‌خواهند یادگیری موسیقی را شروع کنند، سراغ گیتار می‌روند. گیتار در انواع سبک‌های کلاسیک تا متال وجود دارد. در مرحله‌های اول یادگیری این ساز، بهتر است سراغ گیتار الکترونیک یا آکوستیک بروید. از آن‌جایی که گیتار جزو سازهای شش سیمه است؛ بعد از یادگیری آن می‌توانید سراغ گیتار باس، بانجو، ماندولین و چنگ بروید.

سازهای کلاسیک

سازهای کلاسیک

سنتور، قانون، ویولن و کمانچه جزو سازهای کلاسیک هستند. این سازها در بیشتر موسیقی‌های محلی و کنسرت‌ها استفاده می‌شوند. سنتور و قانون در دسته‌‌ی سازهای ایرانی قرار می‌گیرند و در سه نوع ۱۲ خرکی، ۱۱ و ۱۰ خرکی به فروش می‌رسند. ساز قانون ذوزنقه‌ای شکل است و از ۷۲ سیم تشکیل شده است.

ویولن

ویولن

اگر دوست دارید در ارکسترها حضور فعالی داشته باشید، سراغ ویولن بروید. با این ساز می‌توانید انواع موسیقی‌های کلاسیک را بنوازید. برای یادگیری ویولن باید صبور باشید و به‌ صورت مداوم تمرین کنید. ویولن به راحتی حمل می‌شود؛ ولی مراحل ابتدایی یادگیری آن کمی سخت است.

در انتخاب ویولن گزینه‌های متعددی پیش‌روی شما است. شما می‌توانید سازتان را از بین ویولن، ویولا، ویولن سل و دابل باس انتخاب کنید. اگر دست‌های بزرگ و بازوهای بلندی دارید، ما ساز ویولا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ساز ویولن سل اندازه‌ی بزرگ‌تری دارد و هنگام نواختن روی زمین گذاشته می‌شود. ویولن سل صدای بمی دارد و به خوبی با بقیه سازها هماهنگ می‌شود.

کنتر باس

کنتر باس

کنتر باس بزرگ‌ترین ساز خانواده ویولن است و بم‌ترین صدا را دارد. برای نواختن این ساز باید از آرشه یا زخمه استفاده کنید. اگر به موسیقی‌ کلاسیک غربی، جاز، بلوز و راک‌ اند رول علاقه دارید، کنترباس ساز مناسب شما است.

کمانچه

کمانچه

اگر دوست دارید یک ساز اصیل ایرانی یاد بگیرید، کمانچه بهترین انتخاب است؛ ولی فراموش نکنید که یادگیری کمانچه به صبر و تمرین زیادی احتیاج دارد و مثل سازهای سه تار و گیتار ساده نیست. کمانچه‌ها با توجه به محل ساخت دسته‌بندی می‌شوند. مثلا کمانچه‌های ترکمنی، کرمانجی، بختیاری و لری ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. در سایت ازکی‌وام، امکان خرید قسطی کمانچه نریمان، کیهان، جاوید مقدم، خیام و دل‌آوا وجود دارد. همچنین، می‌توانید آرشه‌ی کمانچه، سیم، جعبه و پکیج آموزشی کمانچه را هم قسطی بخرید.

سازهای بادی برنجی

سازهای بادی برنجی

کسانی که قدرت تنفس بالایی دارند، می‌توانند سازهای بادی برنجی را برای یادگیری انتخاب کنند. این سازها با لوله‌های فلزی ساخته می‌شوند و روی آن‌ها دریچه‌ها و دکمه‌هایی وجود دارد. تغییر گام موسیقی با این دریچه‌ها و دکمه‌ها انجام می‌شود. ترومبون، توبا، سوسافون، هورن، باریتون و ترومپت از انواع سازهای بادی برنجی هستند.

سازهای بادی چوبی

سازهای بادی چوبی

برای نواختن سازهای بادی چوبی به قدرت تنفس بالایی احتیاج دارید و باید با قدرت زیادی به طور مداوم در آن‌ها بدمید. فلوت، ساکسیفون، هارمونیکا، باسون، نی، کلارینت، پیکولو و ابوا در دسته‌ی سازهای بادی چوبی قرار می‌گیرند. بعضی از این سازها مثل فلوت زبانه ندارند و بعضی از آن‌ها با زبانه ساخته می‌شوند. با دمیدن در این زبانه‌ها صدای ساز تولید می‌شود.

سازهای کوبه‌ای

سازهای کوبه‌ای

اگر هیجان و انرژی زیادی در دست‌هایتان حس می‌کنید، سراغ سازهای کوبه‌ای بروید. این سازها در آهنگ‌های جنوبی و آفریقایی استفاده می‌شوند. درام، ماریمبا، زنگوله، زیلوفون، بانگو، سنج، تنبک، دایره، دایره زنگی و دف در گروه سازهای کوبه‌ای قرار می‌گیرند.

نکات انتخاب ساز مناسب

امتحان‌کردن سازهای مختلف و گوش‌دادن صدای آن‌ها در اینترنت یا آهنگ‌ها اولین قدم در انتخاب و خرید ساز است. بهتر است قد، هیکل و شخصیت خودتان را درنظر بگیرید. اگر می‌خواهید برای فرزند خودتان ساز بخرید، به ویژگی‌های بدن و اندازه‌ی دست‌ها و انگشت‌ها دقت کنید. کودکانی‌که دندان‌های شیری افتاده دارند، نمی‌توانند سازهای بادی بنوازند.

در نهایت، شخصیت و خلق‌وخوی شما در انتخاب ساز اهمیت زیادی دارد. مثلا ساز پیانو برای افراد اجتماعی مناسب است و برای یادگیری ویولن باید صبور باشید. پیشنهاد ما این است که برای انتخاب ساز با معلم‌های موسیقی مشورت کنید. آن‌ها با درنظر گرفتن علاقه و استعداد شما بهترین ساز را پیشنهاد می‌کنند.

سازت رو انتخاب کن و قسطی بخر

یکی از نکته‌های مهم در خرید ساز بودجه‌ی شما است. با ازکی‌وام دیگر لازم نیست هنگام خرید ساز موردعلاقه‌تان به مسائل مالی فکر کنید؛ چون می‌توانید آن را قسطی بخرید. در حال حاضر، انواع تار، دف، کالیمبا، تنبور، دوتار و پن فلوت در دسته‌ی ساز و آلات موسیقی در سایت ازکی‌وام به فروش می‌رسند. ازکی‌وام در تلاش است که ساز‌های متنوع‌تری را در این دسته‌ قرار دهد.

شما می‌توانید بعد از ثبت‌نام در ازکی‌وام ساز موردعلاقه‌ی خودتان را به‌صورت قسطی بخرید و هزینه‌اش را در قسط‌های بلندمدت ماهه پرداخت کنید. تمام مراحل ثبت‌نام و خرید به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و به ضامن احتیاجی ندارید. برای ثبت‌نام در ازکی‌وام، کافی است با شماره تلفن و اطلاعات شخصی‌تان وارد شوید و مراحل دریافت اعتبار را انجام دهید. قبل از دریافت اعتبار، سابقه‌ی بانکی شما بررسی می‌شود. در نهایت، یک برگ چک صیادی برای ضمانت تحویل می‌دهید تا فرایند ثبت‌نام شما تکمیل و اعتبار به حسابتان افزوده شود.

با استفاده از امکان خرید قسطی ساز در ازکی‌وام، یادگیری موسیقی دیگر آرزو نیست و می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آرزوی خودتان را به حقیقت تبدیل کنید. از طریق این لینک می‌توانید همین حالا درخواست خود را ثبت کنید.