بسیاری از زوج‌های جوان در اوایل زندگی دنبال دریافت وام مسکن هستند. بعضی از خانواده‌ها و افراد جوان هم به خرید خانه به چشم سرمایه نگاه می‌کنند و تصمیم می‌گیرد با گرفتن این وام خانه بخرند. در این مقاله شرایط دریافت وام مسکن را به طور کامل توضیح می‌دهیم و مزیت‌های آن را نسبت به بقیه وام‌های بانکی ایران بیان می‌کنیم. اگر می‌خواهید در سال ۱۴۰۲ خانه‌دار شوید، حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

وام مسکن، روشی برای خرید خانه

با وجود هزینه‌های سنگین خرید و اجاره خانه، وام مسکن به شما کمک می‌کند که زودتر خانه‌دار شوید. این وام انواع مختلفی دارد و با سود بین ۲ تا ۲۰ درصد عرضه می‌شود. به‌طور کلی، دو نوع وام مسکن وجود دارد. در نوع اول، اوراق ممتاز را از بازار بورس می‌گیرید و نوع دوم از صندوق پس‌انداز پرداخت می‌شود. در بخش بعدی، انواع وام مسکن، نحوه پرداخت، سود بازپرداخت و زمان انتظار هر یک از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

وام‌های اوراق مسکن

در این روش، شما از بازار سرمایه، وام اوراق مسکن می‌خرید. هر برگه اوراق با قیمت ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و باید به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان، یک برگه اوراق بخرید. مثلاً، اگر بخواهید وام ۷۰ میلیونی بگیرید، به ۱۴۰ برگ اوراق احتیاج دارید. 

مزیت گرفتن وام‌های اوراق مسکن این است که لازم نیست منتظر رسیدن نوبت وام بمانید. بازپرداخت این وام به دو روش ساده و پلکانی انجام می‌شود. نکته‌ی مهم این است دریافت وام اوراق محدودیتی ندارد. جدول زیر نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت انواع وام اوراق مسکن را نشان می‌دهد. 

انواع وام مسکن و شرایط دریافت تسهیلات در سال ۱۴۰۲

شهر سقف تسهیلات نرخ سود مدت زمان بازپرداخت اقساط
تهران ۱۰۰ میلیون تومان ۱۷.۵ درصد ۱۲ سال ۱ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان
مراکز استان‌ها ۸۰ میلیون تومان ۱ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان
سایر شهرها ۶۰ میلیون تومان ۱ میلیون تومان
تهران ۱۰۰ میلیون تومان ۱۶ درصد (بافت فرسوده) ۱۵ سال ۱ میلیون و ۴۶۹ هزار تومان
مراکز استان‌ها ۸۰ میلیون تومان ۱ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان
سایر شهرها ۶۰ میلیون تومان ۸۸۲ هزار تومان

 

وام مسکن یکم ۱۴۰۲

بسیاری از کسانی قصد دریافت وام مسکن را دارند، وام مسکن یکم ۱۴۰۲ می‌گیرند. این وام از طرف بانک مسکن داده می‌شود و مبلغ آن به مرور زیاد می‌شود. تسهیلات وام مسکن یکم برای زوجین بیشتر است. اگر شخصی در تهران بخواهد وام مسکن یکم بگیرد، می‌تواند ۸۰ میلیون تومان وام دریافت کند. 

عدد وام مسکن یکم برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، تا ۶۰ میلیون تومان است. ساکنین سایر شهرها هم می‌توانند تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام بگیرند. مبلغ وام مسکن یکم ۱۴۰۲ برای زوج‌های ساکن تهران ۱۶۰ میلیون تومان است. 

زوج‌های ساکن در مراکز استان و شهرهای بزرگ می‌توانند تا ۱۲۰ میلیون تومان وام بگیرند. اگر زن و شوهر در سایر شهرها زندگی کنند، ۸۰ میلیون تومان به آن‌ها وام تعلق می‌گیرد. نکته‌ی مهم در دریافت وام مسکن یکم این است که باید نیمی از مبلغ وام را در طول یک سال سپرده‌گذاری کنید. مثلاً، اگر خواهان وام ۸۰ میلیونی هستید، باید در یک سال ۴۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری کنید.

وام ۲۰ میلیون تومان از صندوق پس‌انداز مسکن

اگر برای اجاره‌ی خانه به وام احتیاج دارید، وام ۲۰ میلیون تومانی بانک مسکن برای شما مناسب است. این وام از محل صندوق پس‌انداز مسکن داده می‌شود و حداکثر ۲۰ میلیون تومان است. برای دریافت این تسهیلات به میزان سپرده‌ی ۳ میلیون تومانی احتیاج دارید و باید بین ۱ تا ۳ سال صبر کنید. نرخ سود وام ۲۰ میلیون تومانی ۱۱ درصد است و ۱۲ سال وقت دارید که مبلغ وام را پرداخت کنید.

وام مسکن بازنشستگان

این وام مخصوص بازنشستگان است و برای خرید خانه به آن‌ها داده می‌شود. مبلغ این تسهیلات در تهران و شهرهای بزرگ ۵۰ میلیون تومان است. ساکنین سایر شهرها و روستاها هم می‌توانند ۴۰ میلیون تومان دریافت کنند.

وام خرید زمان

مبلغ این وام ۸ تا ۱۲ میلیون تومان است. در این روش، بعد از ۶ ماه سپرده‌گذاری، از امتیاز حساب صندوق پس‌انداز مسکن وام می‌گیرید. نکته‌ی مهم این است که باید دو برابر مبلغ دریافتی را در حسابتان نگه دارید. مثلاً، اگر می‌خواهید وام ۸ میلیونی بگیرید، باید ۱۶ میلیون را به مدت ۶ ماه در حسابتان بگذارید. نرخ سود وام خرید زمان ۱۱ درصد است و ۱۲ سال فرصت دارید که بازپرداخت آن را انجام دهید. مبلغ قسط ماهیانه بدون بیمه ۱۶۵ هزار تومان است و سن خانه هم نباید بیشتر از ۲۵ سال باشد.

وام مسکن جوانان

این وام با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی کشور به جوانان شهرهای مختلف داده می‌شود. وام مسکن جوانان فقط به کسانی داده می‌شود که می‌خواهند اولین خانه‌ی خودشان را خریداری کنند. نرخ سود تسهیلات وام جوانان ۹ درصد است و حداکثر ۲۰ سال فرصت دارید که بازپرداخت قسط‌ها را انجام دهید. 

نکته‌ی مهم این است که همه‌ی جوانان‌های بالای ۱۸ سال می‌توانند از این وام استفاده کنند. مبلغ وام مسکن جوانان برای ساکنین تهران بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است. اگر ۵ سال از زمان افتتاح حساب شما می‌گذرد، می‌توانید ۱۵۰ میلیون تومان وام بگیرید. در پایان سال ششم ۱۶۰ میلیون تومان وام به شما تعلق می‌گیرد و اگر ۱۵ سال به سپرده‌ی خودتان دست نزنید، می‌توانید ۲۵۰ میلیون تومان وام بگیرید.

شرایط دریافت وام مسکن جوانان

برای اینکه واجد شرایط این وام باشید باید به بانک ثابث کنید که می‌توانید به طور ماهیانه هزینه اقساط را بدهید. با استفاده از حکم استخدام، فیش حقوقی و گردش حساب بانکی می‌توانید این کار را انجام دهید. همچنین، معرفی حداقل یک ضامن معتبر با فیش حقوقی از جمله شرایط دریافت وام مسکن جوانان است.

وام مسکن روستایی

اگر در روستا ساکن هستید و خانه‌های روستا به دلیل زلزله یا سیل تخریب شده‌اند یا می‌خواهید خانه‌ی جدیدی در منطقه بسازید، می‌توانید از وام مسکن روستایی استفاده کنید. این وام برای ساخت هر واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان است و با نرخ سود ۵ درصد داده می‌شود.

وام ساخت مسکن

این وام بدون سپرده عرضه می‌شود و جزو پرطرفدارترین وام‌های بانکی ایران است. تسهیلات این وام با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود. وام ساخت مسکن در تهران از ۷۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها از ۵۰ تا ۹۰ میلیون است. کسانی هم که در مناطق محروم می‌خواهند خانه بسازند، می‌توانند بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند. 

نحوه دریافت وام مسکن

مدارک لازم برای دریافت وام خرید مسکن ۱۴۰۲

بانک‌های مختلفی وام خرید مسکن را به مشتری‌های خودشان اعطا می‌کنند و ممکن است مدارک و شرایط متفاوتی داشته باشند. به‌طور کلی، مدارک زیر برای همه‌ی بانک‌ها صدق می‌کند:

  • شناسنامه و کپی از صفحه‌های آن
  • کارت ملی و کپی آن
  • کارت ملی و شناسنامه‌ی عکس‌دار ضامن‌ها
  • کارت ملی و شناسنامه‌ی فروشنده ملک و کپی‌ آن‌ها
  • گواهی اشتغال به کار یا فیش حقوقی
  • اصل و کپی سند از ملک
  • اصل و کپی از پروانه ساخت
  • کارت پایان خدمت یا کارت معافیت قانونی برای آقایان

چه بانک‌هایی وام مسکن ارائه می‌دهند؟

مهم‌ترین و معروف‌ترین بانک ارائه‌دهنده‌ی این وام، بانک مسکن است. اگر می‌خواهید زودتر وام مسکن بگیرید، می‌توانید به بانک‌های خصوصی مراجعه کنید؛ ولی دقت کنید که شرایط دریافت وام مسکن در این‌ بانک‌ها سخت‌تر است و ممکن است از نظر ضامن سخت بگیرند. سقف تسهیلات مسکن در بانک‌های خصوصی ۱۰۰ میلیون تومان است. 

وام مسکن بانک سامان

اگر نمی‌توانید برای دریافت وام مسکن، ضامن پیدا کنید، می‌توانید به بانک سامان مراجعه کنید. این بانک سند را به عنوان ضامن در نظر می‌گیرد و با سقف ۶۰ میلیون تومان وام می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با انواع وام‌های بانک سامان می‌توانید، مقاله‌ی مربوط به این بانک را در وبلاگ ازکی‌وام مطالعه کنید. در این مقاله درباره‌ی وام تسهیلات تعمیر مسکن، وام خرید مسکن و وام ودیعه‌ی مسکن بانک سامان صحبت کردیم.

وام مسکن بانک ملی

وام مسکن بانک ملی از محبوب‌ترین وام‌های مسکن بین جوانان است. این بانک در ۳ طرح متفاوت به مردم وام می‌دهد. در طرح اول، حداقل مدت سپرده سرمایه‌گذاری ۱ ماه و نرخ سود سپرده ۱۰ درصد است. برای گرفتن وام طرح ۱ به حداقل ۱۶ میلیون تومان احتیاج دارید. 

طرح دوم به حداقل ۳ ماه سپرده سرمایه‌گذاری احتیاج دارد و نرخ سودش ۱۲ درصد است. اگر بخواهید از طرح سوم حساب سپرده استفاده کنید، می‌توانید بین ۳۶ تا ۵۰ میلیون تومان وام بگیرید. برای گرفتن وام ۳۶ میلیون تومانی باید حداقل ۶ ماه منتظر بمانید و وام ۵۰ میلیون تومانی هم به ۳۶ ماه انتظار نیاز دارد. در مقاله‌ی معرفی انواع وام‌های بانک ملی، درباره‌ی شرایط تسهیلات مسکن این بانک صحبت کردیم. 

مقایسه انواع وام مسکن

برای اینکه بتوانید بهترین وام را انتخاب کنید، بهتر است اطلاعات کاملی از زمان بازپرداخت، سود و سپرده‌ی ضروری برای دریافت وام را داشته باشید. به‌طور کلی، بیشترین سود به تسهیلات خرید مسکن بانک سامان اختصاص دارد. این بانک وامش را با سود ۲۳ درصد به متقضایان می‌دهد و نیاز به سپرده ندارد.

 همچنین زمان بازپرداخت وام مسکن بانک سامان ۶۰ ماه است. اگر دنبال وامی هستید که بیشترین زمان بازپرداخت را داشته باشد، ما وام مسکن جوانان بانک مسکن را پیشنهاد می‌دهیم. این بانک به شما ۲۴۰ ماه برای بازپرداخت فرصت می‌دهد و سود وامش ۹ درصد است. در نهایت، برای دریافت وام مسکن بانک ملی و بانک مسکن به سپرده نیاز دارید. 

نحوه ثبت‌نام وام ساخت مسکن ۱۴۰۲

اگر شرایط دریافت وام مسکن را دارید، می‌توانید به دو روش برای گرفتن این تسهیلات اقدام کنید. در روش اول با داشتن مدارک لازم به بانک‌های عامل مراجعه می‌کنید. البته، امکان ثبت‌نام غیرحضوری و آنلاین هم وجود دارد. 

برای ثبت‌نام وام ساخت منزل مسکونی از طریق سایت بانک مسکن اقدام می‌کنید. در این سایت، وارد سامانه‌ی درخواست تسهیلات شوید و روی گزینه‌ی درخواست جدید کلیک کنید. در این بخش، باید شماره موبایل و کد امنیتی را وارد کنید. در مرحله‌ی بعد، کد احراز هویت به شماره موبایل شما ارسال می‌شود. 

حالا نوع تسهیلات را انتخاب می‌کنید. می‌توانید یکی از گزینه‌های وام خرید مسکن، تعمیر مسکن و وام ساخت مسکن را انتخاب کنید. فراموش نکنید که حتما محل تسهیلات را انتخاب کنید. 

سوالات متداول

نحوه‌ی دریافت وام مسکن چگونه است؟

شرایط و نحوه‌ی دریافت تسهیلات مسکن در هر بانکی متفاوت است. بهتر است شرایط دریافت وام مسکن در بانک‌های مختلف را مطالعه کنید و بعد تصمیم بگیرید.

دریافت وام خرید مسکن به چه شرایطی نیاز دارد؟

شرایط دریافت وام خرید مسکن به بانک ارائه‌کننده‌ی وام بستگی دارد. مهم‌ترین شرط این است که متقاضی وام بالای ۱۸ سال باشد.

ثبت‌نام انواع وام مسکن چگونه است؟

هر بانکی مراحل ثبت‌نامی متفاوتی دارد. برای کسب اطلاعات دقیق درباره وام مسکن بانک‌ بهتر است به نزدیک‌ترین شعبه مراجعه کنید و اطلاعات کامل انواع بانک مسکن، شرایط و مدارک را بپرسید.