وام خود اشتغالی برای کسانی است که دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خودشان هستند و ایده‌ای در سر دارند. اگر شما هم جزو این گروه هستید، می‌توانید وام آنلاین و یا تسهیلات خود اشتغالی بگیرید و کارتان را شروع کنید. در این مقاله درباره‌ی شرایط دریافت وام خوداشتغالی صحبت می‌کنیم و اطلاعات کامل این وام را در اختیار شما می‌گذاریم.

وام خود اشتغالی چیست؟

ما در ازکی‌وام تلاش می‌کنیم که با معرفی و بررسی انواع وام و تسهیلات بانکی در ایران در انتخاب بهترین وام به شما کمک کنیم. یکی از این وام‌ها، تسهیلات خود اشتغالی است که از طرف کمیته امام خمینی، صندوق کارآفرینی امید، بانک‌ها و موسسه‌های مالی، بانک ملی، بانک ملت و غیره به متقاضی‌ها داده می‌شود. 

این وام در دو نوع بدون سود و با سود عرضه می‌شود و عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. با وجود وام خود اشتغالی دیگر لازم نیست برای رسیدن به رویاهایتان منتظر سرمایه‌ی کلان بمانید. می‌توانید وام بگیرید و کارتان را شروع کنید.

انواع وام خود اشتغالی

وام کارآفرینی به کسب‌وکارهای خانگی، مشاغل روستانی و زنان سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد. مشاغلی مثل قالی‌بافی، فرش‌بافی، گلیم‌بافی، تولید پوشاک، تولید چرم، تولید مصنوعات نمدی، پارچه‌بافی، تابلو فرش، نخ‌ریسی، ساخت زیورآلات، خاتم‌کاری، معرق‌کاری، حکاکی روی فلزات، قلم‌زنی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در گروه مشاغل خانگی قرار می‌گیرند. 

اگر شغل شما شامل فعالیت‌های کشاورزی، صنایع دستی، محصولات خانگی، پرورش ماهی، تولید میوه خشک، مرغداری و دامداری است، می‌توانید برای گرفتن وام خود اشتغالی اقدام کنید. 

کسانی هم که در زمینه‌ی مدیریت پشتیبانی سایت، برنامه‌نویسی و ساخت انیمیشن فعالیت می‌کنند، می‌توانند این وام را بگیرند. در نهایت زنان سرپرست خانوار هم برای راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی می‌توانند از خدمات خود اشتغالی استفاده کنند. این زنان باید تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی باشند.

وام خود اشتغالی برای روستایی‌ها

این وام را صندوق کارآفرینی امید و بنیاد علوی به روستایی‌ها می‌دهد. اگر ساکن روستا هستید، می‌توانید از بانک‌های کشاورزی، رفاه، ملی و صادرات وام کارآفرینی بگیرید. سود این وام ۴ درصد است و به صورت قرض‌الحسنه داده می‌شود. مهم‌ترین شرط در گرفتن وام کارآفرینی روستایی‌ها سکونت در روستا است. 

همچنین، نباید از تسهیلات کارآفرینی بقیه بانک‌ها استفاده کرده باشید. برای گرفتن وام کارآفرینی باید به دهیاری روستا مراجعه کنید و با معرفی‌نامه به فرمانداری بروید. سقف وام خود اشتغالی برای روستایی‌ها ۲۰۰ میلیون تومان است و ۳۶ تا ۶۰ ماه برای بازپرداخت آن فرصت دارید.

از چه بانک‌هایی می‌توان وام اشتغال‌زایی گرفت؟

بانک‌های سپه، کشاورزی، مسکن، بانک صادرات، پست بانک، بانک سینا، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک ملت و بانک ملی جزو بانک‌های ارائه‌دهنده‌ی وام کارآفرینی هستند. 

هر کدام از این بانک‌ها شرایط متفاوتی را برای وام دادن دارند. نکته‌ی مهم این است که شرایط هر کدام از این وام‌ها را بررسی کنید و فقط از یک بانک وام بگیرید؛ چون درخواست‌های متعدد ممکن است شانس شما را برای گرفتن وام کم کند.

وام خد اشتغالی چیست

وام اشتغال‌زایی بانک سپه

بانک سپه فقط معرفی‌نامه کمیته امداد را قبول می‌کند و سقف وامش ۱۵۰ میلیون تومان است. حداقل مبلغ این وام ۲۰ میلیون تومان و سود آن ۴ درصد است. وام اشتغال‌زایی بانک سپه جزو وام‌های قرض‌الحسنه است و به ضامن رسمی احتیاج دارد. 

اگر می‌خواهید از این بانک تسهیلات کارفرمایی بگیرید، می‌توانید تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنید. برای دریافت این وام نباید به بانک بدهکار باشید یا چک برگشتی داشته باشید. همچنین، داشتن قرض‌الحسنه پس‌انداز با حداقل مانده ۱۰۰ هزار تومان از دیگر شرط‌های دریافت این وام است. 

وام کارآفرینی بانک کشاورزی

برای گرفتن وام اشتغال‌زایی از بانک کشاورزی به معرفی‌نامه احتیاجی ندارید و فقط باید به نزدیک‌ترین شعبه بانک بروید و درخواست بدهید. سقف وام ۱۵۰ میلیون تومان است و به تسهیلات کارفرمایی هم ۳۰۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد. برای گرفتن وام اشتغال‌زایی بانک کشاورزی نیازی به حساب قرض‌الحسنه احتیاج دارید و مبلغ قسط وام هم حدود ۲ میلیون تومان است.

وام خوداشتغالی بانک مسکن

اگر متقاضی وام اشتغال‌زایی بانک مسکن هستید، باید از یکی از سازمان‌های کمیته امداد، سازمان بهزیستی یا بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی‌نامه داشته باشید. سقف این وام برای مشاغل خانگی ۲۰ میلیون تومان است. مشاغل کارآفرینی هم می‌توانند ۲ میلیارد تومان وام بگیرند. 

اگر تسهیلات دریافتی تا سقف ۲۵ میلیون تومان باشد، باید سفته تضمینی ارائه دهید و یک ضامن معتبر داشته باشید. برای گرفتن تسهیلات بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان به سفته تضمینی و دو ضامن احتیاج دارید. تسهیلات بیشتر از ۵۰ میلیون تومان هم به سند ملک نیاز دارد. همه ضامن‌ها باید گواهی کسر از حقوق داشته باشند. 

وام اشتغال‌زایی بانک ملی

این وام شرایط خاصی دارد. اگر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا بنیاد شهید معرفی‌نامه دارید، می‌توانید از بانک ملی وام بگیرید. همچنین، افرادی که از کمیته امداد و بهزیستی معرفی‌نامه دارند، واجد شرایط دریافت این وام هستند.

دریافت وام شروع کسب‌وکار از بانک ملت

سقف وام اشتغال‌زایی بانک ملت ۱۵۰ میلیون تومان است. برای دریافت این وام به معرفی‌نامه سازمان بهزیستی احتیاج دارید و نباید سابقه چک برگشتی داشته باشید. سود وام ۴ درصد و کف مبلغ وام ۲۰ میلیون تومان است. برای دریافت این وام به حساب قرض‌الحسنه احتیاج دارید و نباید به بانک بدهکار باشید یا چک برگشتی داشته باشید. 

طرح طراوت بانک صادرات

بانک صادرات با نام طرح طراوت به کارآفرین‌ها وام می‌دهد. این وام با همکاری کمیته امداد داده می‌شود و سودش ۴ درصد است. سقف وام بانک صادرات ۱۵۰ میلیون تومان است و به تسهیلات کارفرمایی هم ۳۰۰ میلیون تومان داده می‌شود. برای گرفتن این وام به ضامن رسمی احتیاج دارید و باید سپرده قرض‌الحسنه داشته باشید. 

مدارک مورد نیاز برای وام اشتغالی

وام پست بانک

می‌توانید از پست بانک هم تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام بگیرید. برای گرفتن این وام باید از کمیته امداد معرفی‌نامه بگیرید.

وام قرض الحسنه بانک مهر ایران برای اشتغال‌زایی

مبلغ این وام بین ۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است که بیشتر به مشاغل روستایی داده می‌شود. اگر می‌خواهید برای وام بانک مهر ایران ثبت‌نام کنید، نباید قبلا از سایر تسهیلات خود اشتغالی استفاده کرده باشید.

تسهیلات خود اشتغالی بانک سینا

تسهیلات خود اشتغالی بانک سینا ۵۰ میلیون تومان است و به افراد تحت پوشش کمیته امداد داده می‌شود. معمولا زنان سرپرست خانوار جزو متقاضیان این وام هستند.

وام بانک رفاه کارگران

این وام به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و مستمری‌بگیران بانک رفاه داده می‌شود. این افراد می‌توانند با گرفتن تسهیلات کارآفرینی کسب‌وکار خودشان را راه‌اندازی کنند. مبلغ این وام به ایده کسب‌وکار و طرح توجیهی شما بستگی دارد.

شرایط مورد نیاز برای دریافت این وام چیست؟

برای دریافت تسهیلات خود اشتغالی باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • متقاضی وام نباید در سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مشغول به کار باشد و باید بیکار باشد.
  • وام‌گیرنده نباید حقوق بازنشستگی بگیرد.
  • وام‌گیرنده نباید قبلا از نهادهای دیگر وام خود اشتغالی گرفته باشد.
  • میانگین سنی وام‌گیرنده باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال باشد.
  • آقایان برای دریافت وام باید کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه داشته باشند.
  • متقاضی وام نباید بیمه شغلی داشته باشد و باید مجوزهای دریافت وام خود اشتغالی را بگیرد.
  • متقاضی وام باید در محل راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی اقامت داشته باشد.

چه افرادی واجد شرایط دریافت این وام هستند؟

کسانی که فارغ‌التحصیل مراکز دانشگاهی و مراکز آموزش عالی هستند یا دیپلم کار و دانش دارند، می‌توانند صاحب کارآفرینی شوند. علاوه‌بر این‌ها، گروه‌های زیر هم شرایط دریافت این وام را دارند:

  • دارندگان مدرک فنی و حرفه‌ای از موسسه‌های دولتی و آموزشی
  • کسانی که ایده کارآفرینی دارند
  • برنده‌های مسابقه‌های مهارت‌های ملی
  • مخترع‌ها و برگزیدگان جشنواره خوارزمی
  • بازنشسته‌های دولتی

نحوه دریافت وام خود اشتغالی چگونه است؟

برای گرفتن تسهیلات خود اشتغالی باید از نهادهایی مثل کمیته امداد، بهزیستی یا بنیاد شهید معرفی‌نامه بگیرید و بعد در صندوق امید ثبت‌نام کنید. در این مرحله باید نقشه و طرح شغلی‌تان را ارائه کنید. 

بعد از ثبت‌نام به شما یک کد رهگیری داده می‌شود. بعد از اینکه اسناد و مدارک اداری شما بررسی شد، مصاحبه انجام می‌شود و اگر شرایط شما مساعد بود، با شما تماس می‌گیرند. 

در نهایت بین شما و سازمان ارائه‌دهنده‌ی وام قراردادی بسته می‌شود و می‌توانید وام را دریافت کنید. در صورتی‌که تا ۶۰ ماه بعد از ثبت‌نام و درخواست وام با شما تماس نگیرند، یعنی شرایط دریافت وام را ندارید.

مبلغ وام خود اشتغالی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

وام کارآفرینی بانک ملی در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان است که با کارمزد ۴ درصد داده می‌شود. البته امکان گرفتن مبلغ‌های ۲۰ و ۵۰ میلیون تومان هم وجود دارد. به تسهیلات کارفرمایی هم تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام می‌دهند. برای بازپرداخت این وام ۸۴ ماه یا ۷ سال فرصت دارید. برای گرفتن این وام از بانک ملی نیازی به سپرده‌گذاری ندارید و می‌توانید با طرح توجیهی کسب‌وکار وام را بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام خود اشتغالی

برای گرفتن وام اشتغال‌زایی باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی
  • کارت پایان خدمت برای آقایان
  • مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی
  • گواهی حاکی از داشتن مهارت لازم در کسب‌وکار موردنظر
  • طرح کسب‌وکار
  • سند ملک: در صورتی‌که مبلغ وام بیشتر از ۵۰ میلیون تومان باشد به سند ملک احتیاج دارید.
  • مدارک هویتی ضامن رسمی: تا سقف ۵۰ میلیون تومان به دو ضامن احتیاج دارید.
  • مدارک کسر از حقوق

مبلغ اقساط وام خود اشتغالی و سود آن

اگر از بانک ملی وام بگیرید، سود آن ۴ درصد است و هر ماه باید ۱ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان قسط بدهید. بازپرداخت قسط‌ها هم به شعبه بانک و مبلغ آن بستگی دارد. اگر شغل شما درآمد ماهیانه دارد، باید ماهانه قسط بدهید. 

درصورتی‌که شغل شما درآمد سالیانه داشته باشد، قسط‌های سالانه برای آن درنظر گرفته می‌شود. وام‌هایی که به صورت ماهانه پرداخت می‌شوند، دوره تنفس هم دارند. در مقابل، وام‌هایی که بازپرداخت سالانه دارند، دوره تنفس ندارند.

وام خود اشتغالی، سرمایه‌ای برای شروع کسب‌وکار

وام خوداشتغالی برای کسانی است که می‌خواهند کسب‌وکار خودشان را شروع کنند و سرمایه کافی ندارند. اگر همیشه ایده‌ی کار جدیدی را در سرتان می‌پروراندید، پیشنهاد می‌کنیم حتما برای گرفتن این وام اقدام کنید. ما در این مقاله از وبلاگ ازکی‌وام شرایط و مراحل دریافت این وام را توضیح دادیم. امیدواریم بتوانید بعد از دریافت تسهیلات هرچه زودتر کارتان را شروع کنید. 

سوالات متداول

سقف وام کارآفرینی چقدر است؟

سقف وام با توجه به بانک ارائه‌دهنده وام متغیر است، ولی معمولا بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به شما وام می‌دهند.

چه کسانی شانس بیشتری برای دریافت وام اشتغال‌زایی دارند؟

زنان سرپرست خانوار، روستایی‌ها، متقاضیان کسب‌وکار خانگی، فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه‌ و برنده‌های خوارزمی شانس بیشتری برای گرفتن این وام دارند.

سود وام کارآفرینی چقدر است؟

وام کارآفرینی با سود ۴ تا ۱۰ درصد به متقاضیان داده می‌شود.

آیا گرفتن وام کارآفرینی شرط سنی دارد؟

بله، افراد بین ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند برای دریافت وام اشتغال‌زایی اقدام کنند.